آشکارسازی کشت آبی و باغات با استفاده از سنجنده MODIS در Google Earth Engine

263 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

محصول آموزشی روش شناسایی کشت آبی و باغات با استفاده از ترکیب تصاویر سری زمانی سنجنده MODIS در Google Earth Engine منتشر شد.  در این محصول آموزشی روش پردازش و ترکیب و تحلیل تصاویر سری زمانی یک سال سنجنده MODIS برای تفکیک باغات، زمین های زراعی و پوشش های گیاهی طبیعی استفاده شده است. در این محصول آموزشی شما یاد…
  • محصول آموزشی روش شناسایی کشت آبی و باغات با استفاده از ترکیب تصاویر سری زمانی سنجنده MODIS در Google Earth Engine منتشر شد. 
  • در این محصول آموزشی روش پردازش و ترکیب و تحلیل تصاویر سری زمانی یک سال سنجنده MODIS برای تفکیک باغات، زمین های زراعی و پوشش های گیاهی طبیعی استفاده شده است.
  • در این محصول آموزشی شما یاد میگیرید تا چگونه ۲۴ پروداکت ۱۶ روزه سنجنده مادیس را در کوتاهترین زمان ممکن پردازش کرده و خروجی آن را دانلود کنید.
  • اگر تخصص شما در زمینه کشاورزی و محیط زیست است، این آموزش ایده های بسیار جالبی را برای شما به ارمغان می آورد. 

مشخصات محصول آموزشی 

مدرس : امیرحسین احراری (کارشناس سنجش از دور و پردازش تصاویر ماهواره ای)

موضوع : سنجش از دور کشاورزی 

مخاطب : علاقمندان به کاربردهای سنجش از دور در مطالعات کشاورزی و محیط زیست 

نرم افزار : سامانه پردازشی Google Earth Engine


 


عناوین آموزشی

  • روش فراخوانی تصاویر سنجنده MODIS پروداکت پوشش گیاهی MOD13 در Google Earth Engine
  • روش استخراج شاخص NDVI از پروداکت MOD13 سنجنده MODIS در Google Earth Engine
  • روش تبدیل واحد NDVI سنجنده MODIS به بازه مقادیر اصلی در Google Earth Engine
  • روش ترکیب تصاویر زمانی NDVI با استفاده از مولفه های آماری، میانه، میانگین، بیشترین و کمترین در Google Earth Engine
  • روش آشکارسازی تغییرات پوشش گیاهی و بارزسازی کشت های آبی،باغات و پوشش های گیاهی طبیعی MODIS درGoogle Earth Engine
  • روش استفاده از نتایج پردازش Google Earth Engine در سایر نرم افزارهایی مانند ENVI، ArcGIS و غیره.

 


در صورتی که در زمینه کاربرد سنجش از دور در مطالعات کشاورزی و محیط زیست کار میکنید، این آموزش برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

نوشته های مرتبط :

16 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی کشاورز
    1397-08-09 7:05 ب.ظ

    سلام آقای مهندس
    در این آموزش و کلا آموزشهای گوگل ارث انجین نحوه ورود به سایت و رجیستر کردن هم اشاره شده است ?

    پاسخ
    • با سلام و احترام خدمت شما.

      در آموزش اولیه ای که تولید کردیم در این رابطه توضیح داده شده است. اما خیلی راحتی هست. اول وارد سایت earthengine.google.com بشید و سپس از طریق گزینه sign up ثبت نام کنید. با یک اکانت gmail به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید. مانند عضویت در هر سایتی. بعد از عضویت، وارد code editor شده و کدهای مورد نظرتان را بنویسید. موفق باشید

      پاسخ
  • خسته نباشید و سپاس از زحماتتون؛

    بنده چند مورد رو می خواستم مطرح کنم و از شما سوال بپرسم:

    ۱- اگر در ۴ ماه اول سال، ۸ تصویر گرفتیم و با میانه داره کار میشه، آیا این میانه درون پیکسلی هست ؟ اگر نه یعنی تصویر ۴٫۵ رو برای ما میده(که معنی نمیده) ؟ یا اینجا همون میانگین اون ۸ تا تصویر رو برای ما محاسبه میکنه؟
    ۲- مورد دیگه ای که به ذهن من رسید این بود که میشه طبق آموزش های قبلی شما در استاد بزرگ با OIF به بهترین نرکیب باند(RGB) هم برسیم، به چه صورت میشه این رو در google earth engine اعمال کرد؟
    ۳- بر فرض اگر بخواهیم برای یک روز مشخص NDVI تهیه کنیم، آیا میشه در google earth engine کلاسه بندی دسته های مختلف NDVI رو انجام داد و محاسبات آماری مانند (جه مقدار از محدوده مورده مطالعه در بازه خاک یا گیاه است ) رو انجام داد ؟

    پاسخ
    • با سلام و احترام خدمت شما.

      مقدار میانه بصورت پیکسل به پیکسل محاسبه میشه. مثلا در موقعیت پیکسل ۱٫۱ ما هشت مقدار را داریم که میانه آن در نظر گرفته میشه. در زمانی که تعداد زوج میشه مثلا ۸ تصویر، از عدد ۴ ام و ۵ ام رو میانگین میگیره و به عنوان میانه به پیکسل مورد نظر اختصاص میدهد.

      من قبلا حقیقتا OIF رو برای انتخاب بهترین ترکیب باندی انتخاب کردم در زمینه نوع کشت، بصورت تجربی نتیجه خوبی نگرفتم. هدفم در استفاده از میانه و میانگین این هست که برآوردی از وضعیت منطقه در یک سال رو در یک تصویر ترکیب باندی داشته باشیم این در حالی هست که در OIF محدود به چند تاریخ خاص میشویم. با این حال این امکان بله وجود دارد. با روش های فرمول نویسی و ایجاد لوپ امکان پذیر هست. اما تابع آماده در گوگل ارث انجین ندارد. من خودم قبلا برای این کار کدی ننوشتم اما با چند سعی و خطا میشه کد آن را نوشت.

      برای سوال سوم هم بله این امکان وجود دارد که برای یک تاریخ خاص این کار رو انجام دهیم. به زودی در این رابطه آموزشی تولید خواهم کرد.

      موفق باشید

      پاسخ
  • خیلی ممنون از پاسخگویی سریع و کامل تون، منتظر آموزش های کاربردی تون هستیم

    با تشکر

    پاسخ
  • معصومه برارزاده
    1398-04-02 5:15 ب.ظ

    با سلام ، از به اشتراک گذاری فایل اموزشی این بخش سپاسگزارم. من چند سوال داشتم:
    ۱- زمانی که دو تصویر در کد لود شده است در برنامه اموزشی دو تصویر به صورت ژئومتری و ژئومتری ۲ ظاهر شده بود که در بخش coordinates: List (1 element) دو عدد صفر و یک ظاهر شد. ولی در کد بنده در ابتدای کار که دو ژئومتری تعریف کردم در بخش اول که var geometry است تنها یکی از پلی گون ها نمایش داده شد در صورتی که در بخش coordinates هر دو حالت صفر و یک وجود داشت. اشکال این مورد در چیست. چنانچه راهنمایی بفرمایید سپاسگزار خواهم شد.
    ۲- در بخش مربوط به محاسبات لند ست چنانچه بخواهیم از سال های ۱۹۹۰ به بعد محاسبات را انجام دهیم یعنی از لندست های دیگر کنار لندست ۸ استفاده کنیم کد چگونه می تواند چند تا از ماهواره ها را همزمان ببیند. ایا باید مجزا برای هر یک انجام دهیم یا روشی برای این کار وجود دارد.
    ۳- در برخی از موارد میزان شاخص منفی میشود این به چه معناست؟ با وجود اینکه پوشش گیاهی انتخاب شده است.
    ۴- چنانچه قصد ورود نقشه دقیق به جای انتخاب پلی گون به سیستم داشته باشیم. منظور نقشه است که از جی ای اس تهیه شده است، در این صورت چگونه می توان نقشه را در سیستم لود کرد.
    ۵- چنانچه هدف بررسی تغییرات نقشه کاربری اراضی باشد، چنانچه هدف تفکیک کاربری های زراعی و باغی و نوع کشت باشد، چگونه می توان شیپ فایل های کاربری اراضی را به سیستم وارد کرد تا این شاخص برای این موارد تهیه شود.
    پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم.

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      در ارتباط با مورد اول باید لینک کدتون رو بفرستید تا بتونم بررسی کنم.

      برای سایر تصاویر لندست نیز بایستی از ID ماهواره های لندست ۷ و ۵ استفاده کنید که هریک از آن ها نیاز به یک متغیر جدید دارد. برای هر ماهواره یک متغیر نیاز هست.

      در ارتباط با سوال سوم هم بستگی به شاخص شما دارد. شاخص های بسیاری هستند که مقدار عددی منفی دارند و معنا دار است. شاید فرمولی که نوشتید به صورت سهوی خطایی در آن است یا باندها را اشتباه انتخاب کردید.

      برای وارد سازی شیپ فایل لازم است تا از طریق بخش assests و گزینه select اقدام کنید. روش فراخوانی شیپ فایل در کارگاه رایگان گوگل ارث انجین آموزش داده شده است.

      https://girs.ir/google-earth-engine-tutorial-free/

      موفق باشید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    میشه با مادیس کشت زمین های آبی ودیم رو جدا کرد.

    پاسخ
  • Sara Ahmadi
    1400-10-30 1:30 ب.ظ

    امکانش هست ویدیو یا مطلبی اگر در ارتباط با تشخیص طیف زمین های کشاورزی( آیش، دیم، ابی و ..) برای طبقه بندی در تصاویر لندست میشناسید معرفی بفرمایید ؟

    پاسخ
  • سلام و عرض ادب

    اگر بجای ژئومتری، دو تا شیپ فایل را استفاده و فراخوانی کرده باشیم، برای اینکه در قالب یک دیتا ست تعریف کنیم، بعد از نوشتن کد ee.FeatureCollection، برای هر کدام از شیپ فایل ها باید چه کدی بنویسیم. شما برای ژئومتری از ee.geometry استفاده کردید. ممنون میشم پاسخ بدید.

    پاسخ
  • سلام و عرض ادب
    برای اینکه دو شیپ فایل فراخوانی شده را در قالب یک دیتا ست تعریف کنیم. بعد از نوشتن کد ee. FeatureCollection برای هر فیپر چه کدی را باید نوشت. شما برای ژئومتری از ee.geometry استفاده کردید. ممنون میشم پاسخ بفرمایید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up