413 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

امروز طیف وسیعی از کاربران اینترنتی از تکنولوژی جی آی اس استفاده می کنند اما اکثر آنها به این مسئله توجه نمی کنند که بعضی از نمونه های آن در هتل ها و آدرس ها در شهر با استفاده از گوگل مپ ها یا دیگر نقشه های آنلاین وجود دارد. هنگامی که شما گم می شوید به آسانی می توانید…

امروز طیف وسیعی از کاربران اینترنتی از تکنولوژی جی آی اس استفاده می کنند اما اکثر آنها به این مسئله توجه نمی کنند که بعضی از نمونه های آن در هتل ها و آدرس ها در شهر با استفاده از گوگل مپ ها یا دیگر نقشه های آنلاین وجود دارد. هنگامی که شما گم می شوید به آسانی می توانید موقعیت تان را با استفاده از GPS تلفن همراهتان پیدا کنید.

استفاده های زیادی وجود دارد که می شود نام برد که بعضی از آنها به تکنولوژی وب جی آی اس برمیگردد و بعضی دیگر اینترنت جی آی اس. اکنون این سوال پیش می آید که چه تفاوتی بین این دو اصطلاح وجود دارد؟

چه فرقی بین internet GIS و webGIS است؟

وب جی آی اس:

وب جی آی اس یک سیستم جی آی اسی است که از تکنولوژی های وب استفاده می کند. آن اغلب از تکنولوژی های وب برای ارتباط میان انواع اجزاء سیستم استفاده می کند. وب جی آس اس از ترکیب تکنولوژی وب به همراه سیستم اطلاعات جغرافیایی می آید که این تکنولوژی ترکیبی از ابزارهای به کارگیری داده ها برای ذخیره سازی، بازیابی، مدیریت و آنالیز است.

وب جی آی اس = وب + سیستم اطلاعات جغرافیایی

اینترنت جی آی اس:

وب جی آی اس اصطلاحی نزدیک به اینترنت جی آی اس است. این اصطلاحات همیشه هم معنی هم بکار می روند. اینترنت شامل سرویس های مختلفی است که وب یکی از این هاست. بنابراین ما می توانیم سیستمی را به عنوان اینترنت جی آی اس قلمداد کنیم که از انواع سرویس های اینترنت استفاده می کند نه فقط سرویس وب و اگر فقط از سرویس وب استفاده کند ما آن را وب جی آی اس می نامیم. این تعریف نشان دهنده این است که اینترنت جی آی اس وسیع تر از وب جی آی اس است (شکل زیر به خوبی آن را نشان می دهد). در دنیای واقعی وب جذابترین سرویس اینترنتی است و به این خاطر یکی از دلایلی است که چرا وب جی آی اس عمومی تر از اینترنت جی آی اس است.

پرتال مطالعات جغرافیای ایران تفاوت عمده Desktop GIS و WebGIS را به صورت زیر توضیح داده است:

WebGIS در واقع سیستم اطلاعات جغرافیایی است که اطلاعات مکانی و توصیفی را در محیط WEB به نمایش و آنالیز برای کاربران وب می گذارد. درک صحیح از Web GIS در گروه درک صحیح از GIS و Web می باشد. Web GIS در مقابل Desktop GIS قرار می گیرد. در Desktop GIS ما یک Viewer داریم که برای نمایش اطلاعات مکانی و یا توصیفی بکار برده میشه مثل ArcMap و یک پایگاه داده و یک هسته ارتباطی بین پایگاه داده و Viewer مثل ArcCatalog وجو دارد به علاوه یک سری ابزار های تجزیه و تحلیل که همه اینها می تواند در یک سیستم کامپیوتر با شد. یک سیستم تحت وب نیز از یک چنین معماری سیستمی پیروی می کند اما مسئله به همین سادگی نیست. هنگام انجام تحلیل یا نمایش داده در سیستم های تحت دسکتاپ چون ترنسفرماسیون داده بین اپلیکیشن های مختلف فقط در یک سیستم صورت میگرد بنابراین سرعت انجام کار بالاست. اما در سیستم های تحت وب محدودیت حجم و سرعت انتقال داده داریم، این محدودیت ها مربوط به شبکه می باشد. علاوه بر این موارد یک سری محدویت های نمایش و آنالیز داده وجود دارد چون ممکن است بعضی از browser قابلیت نمایش داده های گرافیکی را نداشته باشند.

نوشته های مرتبط :

آموزش های رایگان پیشنهادی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up