اول- دید کلی از نرم افزار داشته باشید

قبل از اینکه کاری را شروع کنید باید یک دید کلی از نرم افزار و قسمت های مختلف آن داشته باشید و حتی چند کار عملی کوچک به همراه داده های تمرینی انجام دهید. این کار باعث می شود احساس خوبی داشته و اعتماد به نفس تان افزایش خواهد یافت. توصیه میکنم این مورد را با کتاب انتشارات ازری انجام دهید.

کتابی که من از آن استفاده کردم و برای اولین بار باعث شد احساس توانمند بودن در نرم افزار داشته باشم GIS Tutorial شماره ۱ بود. تا قبل از مطالعه کتاب در چندین کلاس مختلف شرکت کرده بودم اما نتیجه خوبی نگرفتم. دوره مقدماتی و پیشرفته جی آی اس را نیز گذرانده بودم و حتی در یک دوره آموزشی جهاد دانشگاهی هم شرکت کردم. اما چون روش آموزش روش مرسوم بود و مدرسین هم تخصص و اطلاع کافی از روش های تدریس پیشرفته تر نداشتند نتیجه خوبی اصولا گرفته نمیشد. اما در کتاب جی آی اس توتوریال، آموزش بر اساس یک پروژه در ابتدای هر فصل بود. بدین صورت که توضیح کلی داده می شود و هدف از این تمرین بیان می شود و کاربر را وارد محیط پروژه می کرد. سپس گام به گام روش انجام کار شرح داده می شود و این برای هر فصل تکرار میشد اما با یک پروژه آموزشی جدید

این متد آموزشی اینقدر جذاب و کاربردی و اثر بخش بود که پس از پایان کتاب خواننده فکر میکرد بر بخش بزرگی از نرم افزار مسلط شده و حالا نوبت انجام کارهای جدی تر است.


دوم- ادامه یادگیری را با انجام کار یا پروژه دنبال کنید

پس از اینکه مرحله اول را پشت سر گذاشتید نوبت گرفتن کارهای کوچک به صورت پرروژه است. در این قسمت موارد ریزی که در هیچ کتاب یا منبعی به آن ها اشاره نشده یاد خواهید گرفت و به قولی ریزه کاری های کار دستتان می آید.


سوم- یادگیری را متوقف نکرده و پروژه ها را به تدریج پیشرفته تر کنید

با انجام پروژه های ساده، مقدمه پروژه های پیشرفته تر فراهم می شود و به مرور مسلط تر خواهید شد و آماده انجام آنالیزهای قوی تر می شوید. سعی کنید از همین روند ساده به پیشرفته تبعیت کرده و یک دفعه کاری که تخصصی ندارید و یا برای سطح شما دشوار است انجام ندهید. این باعث می شود حس بدی پیدا کنید.


چهارم- با تکرار، مهارت افزایش می باید

هر چقدر یک کار را بیشتر تکرار کنید علاوه بر کسب مهارت بیشتر باعث می شود در آن کار خبره تر گردید. و همچینن در آینده مطلب یادگرفته شده را فراموش نکنید. اگر نرم افزار را در حین کار یاد بگیرید احتمال فراموش شدن به شدت کاهش می یابد و حتی سال ها که بگذرد و دوباره کار مشابهی را انجام دهید خیلی خوب و با تسلط انجام خواهید داد. فقط شاید برای بار اول کمی کند عمل کنید که به سرعت این مشکل برطرف می شود.


پنجم- دفتری تهیه کرده و نکات را یادداشت کنید

هنگام انجام کارهای متفاوت، با نکات کوچک فراوانی برخورد می کنید. مثلا به یک مشکلی برخورد کرده بودید و بعد از چند سعی و خطا آن را برطرف کردید و مراحلی را برای اصلاح ان در نرم افزار انجام دادید. بهتر است این موارد را در یک دفتر کوچک و یا در کامپیوتر خود در یک فایل ورد یا اپلیکیشن یادداشت برداری مثل اند نوت بنویسید.

ننوشتن این موارد چندین بار برای من مشکلاتی ایجاد کرد. چون کم کم این موارد زیاد میشود و راه حل ها نیز بر همین اساس بیشتر شده احتمال فراموشی وجود دارد. حتی گاهی، موارد فنی را نیز یادداشت کنید. به عنوان مثال هنگام کار با نقشه های توپوگرافی سازمان نقشه برداری، چون نقشه از چندین لایه تشکیل شده و هر لایه، با شماره خاص آن لایه مربوط به یک عارضه زمین است یادداشت شماره لایه، در آینده سرعت کار را خیلی زیاد می کند و از کار دوباره جلوگیری خواهد کرد.


ششم- حتی الامکان از منابع انگلیسی به جای فارسی استفاده کنید

منظور من این نیست که منابع فارسی خوبی وجود ندارد اما برای حرفه ای شدن در هر کاری بهتر است از منابع دست اول استفاده شود. منابع خوب فارسی و انگلیسی در ادامه متن معرفی خواهد شد.


هفتم- عموما فیلم های آموزشی بهتر از متن آموزشی است

اگر دسترسی به منابع ویدئویی دارید بهتر و سریعتر به نتیجه خواهید رسید نسبت به مطالعه کتاب. من هر دو منبع آموزشی را در کنار هم توصیه میکنم. در مواردی نیز کتاب بهتر خواهد بود بخصوص در یادگیری زبان های برنامه نویسی که نیاز به یادگیری آرام تر و همراه با تفکر بیشتر دارد


هشتم- برای رفع اشکال بهترین منبع اینترنت است

بسیار اتفاق می افتد که در مرحله ای از کار به مشکل بر می خورید و هر کاری می کنید نمی توانید آن را برطرف نمایید. توصیه می کنم حتما از موتور جستجوی گوگل برای رفع اشکال خود بهره ببرید. حتی گاهی فیلم های آموزشی خوبی نیز درباره مشکل شما تولید شده که با دیدن آن برطرف می شود.


نهم- در سطح مقدماتی، به صورت کلی نرم افزار را یاد گرفته و در سطوح پیشرفته، متناسب با تخصص خود ادامه دهید

نیازی نیست همه نرم افزار را بلد باشید. شما باید در حوزه تخصصی خودتان بر آن مسلط شوید و آن بخش را به صورت عالی یاد بگیرید. پس نکته مهمی که وجود دارد این است که در حوزه خود بر نرم افزار کاملا مسلط شوید تا اینکه در همه حوزه ها متوسط باقی بمانید.


دهم- یادگیری منو به منو ممنوع!

در خیلی از کتاب ها و منابع آموزشی، منوهای نرم افزار مورد بررسی قرار گرفته و فقط کاربرد این منوها ذکر می شود. این شیوه بدترین راه یادگیری است. هرگز به این شیوه حداقل برای شروع استفاده نکنید. من کتاب های زیادی را به این روش شروع کرده بودم اما هرگز موفق به یادگیری درست و اصولی آن نرم افزار نشدم. بنابراین توصیه می کنم شما نیز این روش را تست نکرده و وقت خود را بر روی آن تلف نکنید.


شما نیز تجربیات خود از یادگیری این نرم افزار را در زیر همین نوشتار و بخش نظرات و دیدگاه ها بنویسید تا سایر علاقمندان استاده کنند

20 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمد گزیک
    1398-08-14 11:51 ق.ظ

    سلام
    برای افراد تازه کار مثل من بسیار حایز اهمیت وکاربردی وقابل قبول هست امید است که بتوانم انجام دهم

    پاسخ
  • نمیدانم به عنوان یک عضوی از سنجش از دور چطور از مطالب ارزنده ایی ک ارائه می کنید
    تشکر کنم…..
    ممنون وسپاس

    پاسخ
  • ممنون بابت اشتراک تجربیات و مطالب آموزشی با ارزشتون

    پاسخ
  • رحیمه احمدی
    1398-09-10 10:15 ب.ظ

    یگ جهان سپاس

    پاسخ
  • بسیار مفید و ارزنده بود
    متشکرم

    پاسخ
  • احمد سمیر
    1398-09-15 1:53 ب.ظ

    سلام و درود ! ممنون از مطالب خوب که ارائه کردید ، یک مشکل در عرصه کار با GIS داشتم هنگامیکه میخواهم اطلاعات اکسل را وارد gis کنم تمامی اطلاعات جدول که دارای فونت های فارسی اند بهم میریزند و هنگامیکه اطلاعات را به شیپ فایل و یا غیر کلاس اکسپورت هم میکنم متاسفانه فونت های فارسی همه بصورت سوالیه در میایند ایاراهی وجود دارد تا این مشکل را برطرف کرد
    ممنون

    پاسخ
    • با سلام
      توصیه میکنم در ابتدا ژئودیتابیس تشکیل دهید و عملیات را در داخل آن انجام دهید. احتمال زیاد مشکل شما برطرف خواهد شد.
      موفق باشید

      پاسخ
    • سلام- در قسمت زبان ویندوز (Language) باید زبان فارسی را اضافه کنید! مسیر زیر را طی کنید:
      Control panel\Clock and Region\Region\Administrative\Change System Local
      باید زبان فارسی persian را انتخاب کنید و ok بزنید احتمالا سیستم را باید ری استارت نمایید. برای احتیاط location را نیز می توانید روی کشورتان تنظیم کنید!
      موفق باشید

      پاسخ
    • دوست عزیز با توجه به اینکه فونت جدول نرم افزار gis بطور پیش فرض بر روی Arial تنظیم شده، لذا میتوانید با تغییر فونت اطلاعات جدول اکسل خود، آنها را به راحتی به محیط arcmap فراخوانی کنید. موفق باشید

      پاسخ
  • بختیار
    1398-11-17 10:40 ق.ظ

    با سلام و خسته نباشی ، دست گلتون درد نکنه با راهنمای های خوبتان

    پاسخ
  • مرتضی رسولی
    1398-11-18 3:33 ب.ظ

    بسیار عالی نکات مفیدی بود تشکر

    پاسخ
  • با سلام و درود به همه شما اساتید محترم و دست اندرکاران آموزشی در آن مجموعه باز هم با سپاس فراوان که جوانان مار ا به سمت علم و تجربه هدایت می کنید خداوند همه شما را برای کشور و ملت عزیز حفظ کند

    پاسخ
    • دانشجو
      1399-01-04 9:37 ق.ظ

      سلام
      باتشکربه خاطراشتراک گذاری علمتون بابقیه
      این خیلی ارزشمنده که شما باتلاشهای فراوان علمی رویادمیگیرین و به راحتی در اختیار بقیه میدارین

      پاسخ
  • سید مصطفی بهروزنژاد
    1399-01-10 4:02 ب.ظ

    با سلام و احترام
    مطلب بسیار مفیدی است.
    لطفا در جایی از صفحه، امکان ارسال لینک به دیگران قرار دهید که بتوانیم با نام خودتان آن را منتشر کنیم.
    هم به نوعی تشکر از شما باشد و هم افراد بیشتری از آن بهره مند شوند.

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشید
    خیلی ممنون از آموزشهای خوبتون
    فیلم ها دانلود نمیشن. چکار کنم؟

    پاسخ
  • کلیه مطالب سایت بسیار عالی و مفید هستن، سپاس فراوان از زحمات بی وقفه شما

    پاسخ
  • faribajahantigh
    1399-04-14 10:21 ب.ظ

    واقعاً عالی بود
    ممنونم

    پاسخ
  • عبداللطیف فروزش
    1399-07-27 12:12 ق.ظ

    سلام آقای احراری
    در خصوص فراخوانی dem یک ناحیه در نرم افزار Envi برای محاسبه آلبیدو سورفیس توضیح کامل دهید اگه امکان داره برام ایمیل کنید سپاسگزارم لازم به ذکر است که در ویدئو ۴۰ گانه این نرم افزار در این خصوص توضیح داده نشده است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up