مقدمه ای بر سنجش از دور مایکروویو

383 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

درک ساختار و مفاهیم سنجش از دور مایکروویو در مقایسه با سنجش از دور اپتیکی  سخت تر است. دلیل این امر  پیچیدگی های بیشتری است که در ساختار سنسورها و روش های تصویربرداری آن وجود دارد. در عین حال تصاویر مایکروویو  نیز در مقایسه با داده های اپتیکی پیچیده تر بوده و به راحتی نمیتوان ساختار آن را درک و…

درک ساختار و مفاهیم سنجش از دور مایکروویو در مقایسه با سنجش از دور اپتیکی  سخت تر است. دلیل این امر  پیچیدگی های بیشتری است که در ساختار سنسورها و روش های تصویربرداری آن وجود دارد. در عین حال تصاویر مایکروویو  نیز در مقایسه با داده های اپتیکی پیچیده تر بوده و به راحتی نمیتوان ساختار آن را درک و تفسیر نمود.

همواره سوالات و نکات مختلفی در زمینه سنجش از دور مایکروویو مورد توجه بوده است، مثلا دلیل استفاده از سنجش از دور مایکروویو چیست و چه مزیت هایی را برای کاربران فراهم میکند؟

پاسخ این سوال در طول موج امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده در سنجش از دور مایکروویو است. مهم ترین عامل متفاوت بودن داده های مایکروویو در مقایسه با داده های اپتیک در طول موج امواج مورد استفاده در آن ها است. در سنجش از دور اپتیکال از  امواج غالبا طول موج کوتاه استفاده میشود اما این در حالی است که در سنجش از دور مایکروویو طول موج امواج مورد استفاده بسیار بسیار بلند تر است. به عنوان مثال در سنجش از دور اپتیکال طول موج امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده در حد چند نانوتر و میکرومتر است اما در مایکروویو طول موج امواج مورد استفاده از چند میلی متر تا چند متر میرسند. بر همین اساس تفاوت در طول موج به عنوان مهم ترین عامل در تفاوت داده های ثبت شده است.

تفاوت داده های بدست آمده در محدوده های طیفی مختلف به معنای آن است که هریک از آنها نشان دهنده بعد و ویژگی خاصی از پدیده های مختلف سطح زمین هستند که در دیگری قابل مشاهده نیست. این تفاوت امکانی را فراهم آورده است که بتوان از داده ها بصورت ترکیبی و مکمل استفاده نمود به گونه ای که در آن واحد میتوان از مزیت های آنها بهره برد و محدودیت های موجود در هریک را به حداقل رساند.

تفاوت مهم دیگر داده های راداری در نفوذ پذیری آنها است. امواج اپتیکال تنها حاوی اطلاعاتی از سطح زمین و شرایط سطحی پدیده ها است اما این در حالی است که امواج مایکروویو قابلیت نفوذ بسیار بالاتری داشته و اطلاعات زیادی از وضعیت درونی پدیده های مختلف در اختیار محققین قرار میدهند.  در داده های مایکروویو میزان نفوذپذیری در امواج راداری تابعی از طول موج است. با افزایش طول موج میزان نفوذ پذیری امواج مایکروویو در پدیده های مختلف از جمله خاک و پوشش گیاهی افزایش پیدا میکند. در همین راستا یکی دیگر از عواملی که باعث افزاشی میزان پیچیدگی داده های مایکروویو شده آن است که اطلاعات داده های آنها ترکیبی از وضعیت سطح و زیر سطح و حجم پدیده های هدف است.

 

 

در داده های راداری طول موج مورد استفاده بسیار بلند تر از طول موج محدوده اپتیکی است در نتیجه تصاویر بدست آمده از داده های راداری سطح زمین را بصورت هموار تر (در مقایسه با داده های اپتیکی) نمایش میدهند که البته وجود چنین عاملی از طرفی میتواند محدودیت ها و مشکلاتی را ایجاد کند و از سوی دیگر در پردازش ها و تفسیر ها کمک کننده نیز باشد.

در سنجش از دور مایکروویو فعال(رادار) قابلیت کنترل بر زاویه انرژی رسیده از سنجنده به هدف در سطح زمین وجود دارد و این امر امکان ثبت و تولید داده هایی متفاوت برای کاربردهای مختلف از جمله تهیه نقشه های توپوگرافی و آشکاسازی تغییرات را مهیا مینماید.

نوشته های مرتبط :

آموزش های رایگان پیشنهادی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up