خوشه بندی و طبقه بندی نظارت نشده

770 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

طبقه بندی نظارت نشده طبقه بندی نظارت شده نیاز به دانش در ارتباط با منطقه مورد نظر دارد. درصورتی که دانش شما در ارتباط با منطقه مورد مطالعه زیاد نباشد و یا اینکه با کلاس های موجود در منطقه آشنایی  ندارید، باید از طبقه بندی نظارت نشده استفاده کنید. در طبقه بندی نظارت نشده الگوریتم های خوشه ­بندیبرای توزیع پیکسل…

طبقه بندی نظارت نشده

طبقه بندی نظارت شده نیاز به دانش در ارتباط با منطقه مورد نظر دارد. درصورتی که دانش شما در ارتباط با منطقه مورد مطالعه زیاد نباشد و یا اینکه با کلاس های موجود در منطقه آشنایی  ندارید، باید از طبقه بندی نظارت نشده استفاده کنید. در طبقه بندی نظارت نشده الگوریتم های خوشه ­بندیبرای توزیع پیکسل ها در فضای چند بعدی و ایجاد دسته پیکسل­های مختلف استفاده میشوند.

روش های طبقه بندی نظارت نشده مختلفی وجود دارد هدف اصلی آنها آن است که به بهینه ترین شکل ممکن بتوانند اطلاعات طیفی متفاوت را دسته­ بندی نمایند. شباهات طیفی بین پیکسل ها مانع از این میشود که بتوان خوشه ها را به درستی و به راحتی از یکدیگر تفکیک نمود. در یکی از مرسوم ترین رهیافت هاکاربر بیشترین تعداد خوشه های ممکن را برای یک تصویر تعیین میکند. بر همین اساس سیستم رایانه برای هریک از کلاس ها اطلاعات آماری مختلفی را تعریف میکند. به عنوان مثال از فاکتور میانگین به عنوان مرکز خوشه در فضای ویژگی استفاده میشود. سپس هر پیکسل در فضای ویژگی که از کمترین فاصله با مرکز خوشه ها داشته باشد به آن خوشه الحاق میشود. در این مرحله هر پیکسل یک برچسب برای آن کلاس در نظر گرفته میشود. سپس فرایند محاسبه تکرار میشود و بصورت مداوم مرکز خوشه ها مورد محاسبه مجدد قرار میگیرد تا آنکه بهترین خوشه­ بندی ممکن شکل گیرد. فرایند خوشه بندی زمانی متوقف میشود که در حین انجام پردازش های متوالی مرکز خوشه و خوشه ایجاد شده هیچ تغییری نکند (آنالیز حساسیت). در این راستا با استفاده از یک حدآستانه میتوان خوشه هایی که کمتر از یک تعداد پیکسل خاص دارند را حذف نمود. بعد از پایان یافتن فرایند خوشه­ بندی میزان شباهت و تفکیک پذیری خوشه ها از یکدیگر با استفاده از معیارهای  میانگین فاصله درون خوشه ای و دیورژانس محاسبه میگردد. تلفیق خوشه­ ها به منظور کاستن از برخی از خوشه های غیر ضروری و بدون کاربرد انجام میگیرد تا نتیجه بدست آمده از گویایی بیشتری در این رابطه برخوردار باشد. درصد و میزان تلفیقی که در این زمینه صورت میگیرد تابعی از حدآستانه تعیین شده توسط کاربر است. در این فرایند طبقه بندی کاربر میتواند بیشترین فاصله بین خوشه ها (کلاس ها) فاصله بین مرکز دو خوشه ، شعاع خوشه  و حداقل تعداد پیکسل های موجود در یک خوشه را تعیین نماید. تحلیل میزان پراکنش خوشه ها در حول میانگین بوسیله میانگین انحراف معیار هریک از باندهای طیفی ثبت شده تعیین میشود. هرچقدر خوشه های ایجاد شده درد فضای ویژگی باریک تر باشند احتمال تفکیک پذیری آنها در فضا ی ویژگی بیشتر خواهد شد.تحلیل نزدیکی خوشه ها در فضای ویژگی از طریق اندازه گیری فاصله بین مرکز آنها تعیین میشود. درصورتی که فواصل بین مرکز خوشه ها کمتر از حد آستانه مورد نظر باشد ، با یکدیگر تلفیق میشوند. عموما آخرین خوشه بدست آمده از تکرار محاسبات بهترین است. برای درک هرچه بهتر این موضوع به شکل زیر توجه نمایید.

 

1

 

پس از شکل گیری خوشه­ ها در فضای ویژگی اطلاعات آماری آنها استخراج شده و سپس از این اطلاعات برای طبقه بندی نهایی تصویر اصلی استفاده میشود.

نوشته های مرتبط :

5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اطلاعاتتون خوبه ومشخصه که به روز هستین. شما که زحمت میکشین ترجمه میکنین به نظرم اگه رفرنس هم بزنین بد نیست. ممنون.

    پاسخ
  • اقای مهندس طبقه بندی نظارت نشده رو میشه با تصاویر گوگل ارث اعتبار سنجی کرد؟

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      در صورتی که اختلاف زمانی زیادی بین تصویر گوگل و تصویر ماهواره ای شما برای طبقه بندی نباشد بله می توانید از آن استفاده کنید.

      موفق باشید

      پاسخ
  • شکوفه آسیابی
    1401-01-04 2:42 ب.ظ

    سلام خسته نباشید تعداد کلاس ها در طبقه بندی نظارت نشده رو بر چه اساسی باید تعیین کرد ؟ برای طبقه بندی زیست اقلیم میخوام

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      بصورت کلی دو روش برای تعیین تعداد کلاس ها وجود دارد: ۱) کاربرد شما و اینکه به چه کلاس هایی احتیاج دارید و ۲) استانداردهای طبقه بندی: مثلا سازمان زمین شناسی آمریکا یک استاندارد طبقه بندی دارد. در مقابل ناسا هم استاندارد خود را برای طبقه بندی دارد. بهتر است مرجع مورد نظر كارتون رو پیدا کنید و بر اساس پیشنهاد آن تعداد طبقات مورد نیاز برای كارتون تعیین میشه.

      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up