تهیه نقشه کف بستر و عمق سنجی با استفاده از افزونه Sen2Coral نرم افزار SNAP

674 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از فناوری سنجش از دور به عنوان یک فرآیند مکمل برای فعالیت های میدانی روی زیست بوم های بسترزی مخصوصاً مرجان ها انجام گرفته است. اولین قدم در پایش وضعیت مرجان ها، ایجاد یک فرآیند طبقه بندی مستمر، برای اطلاع از وضعیت پوشش مرجانی در فواصل زمانی کوتاه است. استفاده از تصاویر ماهواره…

در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از فناوری سنجش از دور به عنوان یک فرآیند مکمل برای فعالیت های میدانی روی زیست بوم های بسترزی مخصوصاً مرجان ها انجام گرفته است. اولین قدم در پایش وضعیت مرجان ها، ایجاد یک فرآیند طبقه بندی مستمر، برای اطلاع از وضعیت پوشش مرجانی در فواصل زمانی کوتاه است. استفاده از تصاویر ماهواره ای متوسط مقیاس که قابلیت استفاده در زمان های متوالی و در مقیاس وسیع دارند. با استفاده از تصاویر ماهواره ای سنجنده Sentinel-2 می توان صخره های مرجانی را با قدرت وضوح زمانی و مکانی بالا مانیتور و پایش کرد.

از آنجایی که پردازش تصاویر ماهواره ای در مطالعات آبی کف بستر کم عمق نیاز به اصلاحات مهمی مثل تصحیح درخشندگی خورشید، ماسک خشکی و تصحیح ستون آب  دارد. انجام این مراحل با استفاده از پلاگین نرم افزار SNAP به راحتی و در زمان کوتاه انجام می پذیرد.


مشخصات محصول

  • قیمت: ۴۰۰۰۰ تومان
  • مدرس: دکتر سحر اخوان
  • موضوع: تهیه نقشه کف بستر و عمق سنجی
  • نرم افزار: SNAP
  • زمان آموزش: ۳۵ دقیقه
  • تصاویر مورد استفاده: سنتینل ۲
  • داده های تمرینی: ندارد
  • پیش نیاز: ندارد

توضیحات محصول

در این محصول آموزشی، روش تهیه نقشه کف بستر و عمق سنجی با استفاده از افزونه Sen2Coral نرم افزار SNAP و تصویر ماهواره ای سنتینل ۲ آموزش داده شده است. در این آموزش پبش پردازش و  پردازش های اصلی قبل از طبقه بندی پوشش بستر و مرجان ها با استفاده از ماژول های افزونه Sen2Coral در محیط نرم افزار  SNAPبه صورت کاربردی و مرحله به مرحله تدریس شده است.

این مراحل شامل فراخوانی تصویر سنتینل ۲ در محیط نرم افزار SNAP، ریسمپل کردن باندها، برش منطقه مورد مطالعه (Subset) است. همچنین در این آموزش ۴ ماژول پرکاربرد در مطالعات پوشش کف بستر و آب کم عمق ارائه شده است

در این آموزش یاد می گیرید که چطور پیش پردازش های لازم برای تهیه نقشه طبقه بندی کف بستر و عمق سنجی را با استفاده از افزونه Sen2Coral نرم افزار SNAP و تصویر ماهواره ای سنتینل ۲ انجام دهید. با نحوه فراخوانی تصاویر، ریسمپل کردن باندها و ساب ست تصویر آشنا می شوید.

با افزونه Sen2Coral که به طور تخصصی برای مطالعات آبی و تشخیص مرجان های کف بستر به کار می رود آشنا شده و نحوه استفاده از ماژول های آن جهت تصحیح درخشندگی، ماسک و تصحیح ستون آب و تهیه نقشه عمق را می آموزید.


افزونه Sen2Coral

افزونه Sen2Coral  موجود در نرم افزارSNAP  به طور خاص با هدف پژوهش های علمی و اعتبار سنجی تصاویرSentinel-2  برای نقشه برداری از صخره های مرجانی (زیستگاه، عمق سنجی و کیفیت آب) و نظارت بر تغییرات آن آماده شده است. این نرم افزار امکانات متعددی دارد و از پلاگین های گوناگونی تشکیل شده است.

یک مزیت مهم این نرم افزار رایگان بودن و قابلیت بروزرسانی آن از طریق سیستم اینترنت است. این افزونه شامل ۶ ماژول برای پردازش تخصصی تصاویر مطالعات آبی است. ماژول ها شامل تصحیح درخشندگی خورشید (Deglint)، شاخص ثابت عمق (Depth Invariant indices)، عمق سنجی (Empirical bathymetry)، ماسک خشکی، ابر و کف موج (Land, cloud and white cap mask)، نرمال سازی رادیومتری برای آشکارسازی تغییرات سری زمانی (Radiometric normalization via PIFs) و مدل تحلیلی آب کم عمق (Shallow water analotycal model) است.


عناوین آموزشی

مهم ترین عناوین آموزش داده شده  عبارت اند از:

  1. انجام پیش پردازش داده ها
  2. نحوه فراخوانی تصاویر
  3. ریسمپل و ساب ست تصویر
  4. تصحیح درخشندگی و ماسک
  5. اصلاح ستون آب
  6. تهیه نقشه عمق

تهیه محصول

به منظور خرید محصول آموزشی بر روی گزینه زیر کلیک کرده و بلافاصله دانلود نمایید.


لینک های مفید


نوشته های مرتبط :

آموزش های رایگان پیشنهادی :

28 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام و تشکر . ایا این روش یک نقشه عمق یابی نسبی هست مثل اموزشی که برای عمق یابی نسبی در نرم افزار انوی گذاشته شده بود. و آیا برای مکان های خیلی کم عمق مانند تالابی که ده تا پونزده سانتی متر آب داره هم کاربردی هست؟و مطالعه مرجان ها چه طور انجام میشه اول اموزش بهش اشاره شد اما بهش نرسیدیم. و ایا برای جلبک ها هم روشی هست برای شناسایی ممنون می شم آموزشش رو تهیه کنید جلبک های سبز قرمز یا قهوای… ممنونم

    پاسخ
    • سحر اخوان
      1398-10-04 5:42 ب.ظ

      همچنین برای دسترسی به فرمول عمق سنجی و اطلاعات تئوری مورد نیاز به بخش هلپ هر پلاگین اسنپ می توانید مراجعه کنید

      پاسخ
  • سحر اخوان
    1398-10-04 5:39 ب.ظ

    با سلام و تشکر از توجه شما، روش عمق سنجی خیر نسبی نبوده و بر اساس عمق سنجی با استفاده از رگرسیون تجربی یک روش معمول در نقشه برداری از مناطق کم عمق آب است. و این روش فقط در صورتی کاربرد دارد که داده های زمینی برای منطقه مورد نظر در دسترس باشند. این داده ها معمولاً از سیستم سونار قایق یا غواصی گرفته شده و در ترکیب با تصاویر آب بدون ابر و آرام می توانند به عنوان ورودی روش ساده رگرسیونی و کالیبراسیون الگوریتم عمق سنجی استفاده شوند. الگوریتم (Empirical Bathymetry) استفاده شده در تول باکس Sen2Coral از روشStumpf و همکاران (۲۰۰۳) پیروی می کند. الگوریتم فوق بر اساس این اصل است که ضرایب میرایی آب بین طول موج های مختلف (باندها) متفاوت است و می توان نسبت بین دو باند که با عمق تغییر می کند را تعیین کرد. برای طبقه بندی کف بستر و شناسایی مرجان ها و جلبک ، شن، سنگ و … مانند روش نیاز به داده های آموزشی و ترینینگ در بخش کلاسیفیکیشن هست که موضوع بحث این آموزش نبود اما انشالا در آینده به آن خواهیم پرداخت.

    پاسخ
  • reza bozorgmehr
    1398-10-09 9:42 ب.ظ

    سلام، برای هیدروگرافی و توپوگرافی بستر دریاچه ها با استفاده از rs امکاناتی هست؟

    پاسخ
  • سحر اخوان
    1398-10-12 9:18 ب.ظ

    با سلام و تشکر از توجه شما، سوال شما کلی است و جواب بله است و امروزه ماهواره ها و روش های پردازش مختلفی برای تهیه اطلاعات هیدروگرافی وجود دارد. در بخش پایانی این آموزش به نحوه تهیه نقشه عمق سنجی با استفاده از پلاگین سنتوکرال نرم افزار اسنپ و نقشه ماهواره ای سنتینل۲ پرداخته شده است. (اصطلاح عمق سنجی یا bathymetry به عمق اب نسبت به سطح اشاره می کند و به معنای همان توپوگرافی زیر آب است. همان طور که که نقشه های توپوگرافی ناهمواری خشکی را نشان می دهند، نقشه های عمق سنجی هم نشان دهنده ناهمواری زیر آب هستند. در واقع عمق سنجی، پایه و اساس علم هیدروگرافی است که ویژگی های سطح و عمق آب را اندازه گیری می کند.)

    پاسخ
  • سلام و عرض وقت بخیر.در بخش انتهایی آموزش وقتی اقدام به اجرای عمق سنجی میکنم و فایل نوت پد مربوط به عمق وارد نرم افزار میکنم با خطای زیر مواجه میشم:
    unable to obtain at least two points from the bathymetry file selection
    علت این خطا و طریقه رفع به چه شکل هست
    با سپاس

    پاسخ
    • سحر اخوان
      1398-10-16 4:53 ب.ظ

      با سلام، فایل ورودی باید حداقل دارای ۲ سری دیتا بدون تیتر باشد. هر ردیف به ترتیب شامل latitude, longitude و عمق باشد و با کاما جدا شوند. اگر نقاط انتخابی دارای مختصات درست باشند و نحوه وارد کردن در نوت پد درست باشد مشکل حل خواهد شد.

      پاسخ
  • سلام و عرض ادب بانو سحر. من میخواهم عمق آب سد کجکی که موقعت اش در افغانستان هست پیدا کنم. سوال من این هست، آیا میتوان با روش که شما فرمودید (تهیه نقشه کف بستر و عمق سنجی با استفاده از افزونه Sen2Coral نرم افزار SNAP) عمق آب سد را پیدا کرد صرف با تصاویر سنتینل

    پاسخ
    • سحر اخوان
      1398-10-22 11:06 ق.ظ

      با سلام. بر اساس الگوریتم عمق سنجی نیاز به داده های نقاط کنترل (حداقل ۲ دیتا) است که به عنوان ورودی به صورت فایل وردپد داده می شود و با داشتن آن بله امکان پذیر است.

      پاسخ
      • خیلی ممنون از جواب تان. در مورد سد کجکی هیچ دیتا در باره عمق و یا (latitude, longitude) وجود ندارد. آیا امکان دارد که این داده های مورد ضرورت ( نقاط کنترل ،۲ دیتا) را میتوان که از ګوګل ایرت تهیه کرد و یا هم از کدام سایت دیګر؟

        پاسخ
        • سحر اخوان
          1398-10-23 9:05 ب.ظ

          میتوانید از گوگل ارث نقاط را با عرض و طول جغرافیایی مشخص انتخاب کنید و با ۲ عمق فرضی دستور را اجرا کنید (به عنوان پروژه تمرینی) اما بخاطر داشته باشید اینکار برای راستی آزمایی نقشه شماست و بر اساس ترینینگ و داده های آموزشی و مشاهداتی که از منطقه دارید (معمولا این داده ها از طریق غواصی و قایق سونار و.. تهیه می شود یا مراجعه به دیتا های پژوهش های پیشین در صورت وجود) کارتان تکمیل می کنید.

          پاسخ
  • همچنان مشکل به قوت خودش باقی هست. لطفا ایمیل تون بنویسین تا فایل اکسل و نوت پد مربوطه رو براتون بفرستم شما هم بازبینی کنید، شاید با راهنمایی تون مشکل من حل بشه.

    پاسخ
  • با سلام تشکر از فیلم اموزشی خوبتون
    هدف من bathymetry سواحل بابلسر هست داده برداری انجام دادم بنظر شما با افزونه sen2coralمیشه توپوگرافی منطقه رو استخراج کنم؟
    چنانچه امکانش هست مقاله ای که در فیلم اموزشی نشان داده شده روبرام میفرستین

    پاسخ
    • سحر اخوان
      1399-07-18 12:37 ق.ظ

      با سلام و تشکر از توجه شما
      بله قابل تعمیم هست به شرط انکه داده های لازم و ورودی های برنامه را داشته باشید
      در مورد مقاله اطلاعی ندارم در زمان تهیه فایل اموزش، مقاله ای در دست نبود میتونید sen2cor tutorial رو سرچ بفرمایید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

      پاسخ
  • متشکرم از لطفتون

    پاسخ
  • وحید سلطانی
    1399-07-29 8:42 ب.ظ

    سلام خانم مهندس
    ممنون بابت آموزش خوبتون
    متاسفانه من تو نصب افزونه sen2coral به مشکل برخوردم
    طبق اموزش مسیری که برا نصب باید میرفتم رو رفتم ولی متاسفانه تو قسمت پلاگین های در دسترس افزونه sen2coral قابل مشاهده و نصب نیست
    چطور میتونم این مشکل رو رفع کنم و شما از کدوم نسخه استفاده میکنید تو اموزش

    پاسخ
    • سحر اخوان
      1399-08-04 9:21 ق.ظ

      سلام ممنون از توجه شما ممکنه اشکال از سیستم عاملتون باشه لطفا روی سیستم دیگه ای تست بفرمایید

      پاسخ
      • وحید سلطانی
        1399-08-10 7:19 ب.ظ

        با تمام احترامی که براتون قائلم متاسفانه ضعیف ترین آموزشی بود که توی این سایت مشاهده کردم
        از اقای نجفی و احراری خواهش میکنم کنترل بیشتری روی کیفیت آموزش ها داشته باشند
        با تشکر

        پاسخ
  • سلام ببخشیدبرنامه اسنپم ب مشکل خورده خروجی نمیده بعبارتی پردازش انجام نمیده میشه لطف بفرمائید ر اهنماییم کنید ؟

    پاسخ
  • با سلام من هم در نصب sen2coral مشکل دارم گویا درست نصب نشده در قسمت نصب شده ها با علامت خاصی هست لطفا کمک کنید مشغول نوشتن پاان نامه ام

    پاسخ
  • محمد رضا عابدینی
    1400-02-23 1:18 ب.ظ

    سلام خانم مهندس
    در مورد عمق یابی آیا امکان تهیه نقشه توپوگرافی کف رودخانه ها (هیدروگرافی) با این روش امکان پذیر هست ؟ اگه امکان داره لطفا توضیح بفرمایید
    ممنون از پاسخگویی

    پاسخ
  • سلام من اموزش عمق یابی نزدیک سواحل برای تصاویر لندست را نیاز دارم؟ میتونید راهنماییم گکنید از کدام افزونه یا نرم افزار میتونم کمک بگیرم؟

    پاسخ
  • shirgirali76@yahoo.com
    1402-04-24 1:03 ب.ظ

    سلام و وقت بخیر خانم اخوان
    سوالی که دارم اینه که هنگام وارد کردن اولین تصحیح یا همون glint من با خطا مواجه شدم، خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید
    عکس متن خطا رو ایمیل کردم خدمتتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up