641 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

اخذ داده های سنجش از دور حرارتی سنجنده های حرارتی که کار تصویر برداری امواج مادون قرمز حرارتی را انجام میدهند انرژی رسیده به سنجنده را از طریق یک آینه دوران کننده به ردیاب ها منتقل میکنند. جذب انرژی از سوی ردیاب ها باعث افزایش میزان حرارت سنجنده شده و باعث ایجاد نویزها و خطاهایی در داده های ثبت شده…
اخذ داده های سنجش از دور حرارتی

سنجنده های حرارتی که کار تصویر برداری امواج مادون قرمز حرارتی را انجام میدهند انرژی رسیده به سنجنده را از طریق یک آینه دوران کننده به ردیاب ها منتقل میکنند. جذب انرژی از سوی ردیاب ها باعث افزایش میزان حرارت سنجنده شده و باعث ایجاد نویزها و خطاهایی در داده های ثبت شده میگردد. در همین راستا به منظور کاهش حرارت بالارفته در سنسور از ماده حاوی نیتروژن برای خنک کردن آن استفاده میشود. از سوی دیگر در اسکنرهای حرارتی از مراجع حرارتی کنترل شده ای به منظور کالیبره کردن داده های حرارتی ثبت شده توسط سنجنده استفاده شده است. سنجنده های حرارتی میتواند بصورت فضابرد، هوابرد و همچنین بصورت زمینی مورد استفاده قرار بگیرد.

حساسیت سنجنده های مادون قرمز حرارتی

یکی از پرکاربردترین داده های ماهواره ای حرارتی، باند 6 ماهواره لندست 7 و باند 10 ماهواره لندست 8 هستند. داده های ماهواره ای لندست با توان تفکیک مکانی 100 متر و توان تفکیک رادیومتریکی متفاوت نسبت به به برداشت داده ها از مناطق مختلف اقدام میکنند. اطلاعات حرارتی داده های ماهواره های لندست تنها زمانی در هریک از پیکسل ها به مرحله اشباع میرسد که  حرارت بسیار شدیدی از سطح زمین منتشر شود. همچنین اگر میزان انرژی حرارتی منتشر شده از یک مقدار معینی پایین تر باشد، سنجنده هم نمیتواند  آن مقدار انرژی را دریافت کند. در جدول زیر شما میتوانید کمترین و بیشترین میزان حرارت ثبت شده در باندهای مختلف را مشاهده نمایید.

 

 

باند شماره 6 ماهواره لندست 7در محدوده بین 10 تا 12 میکرومتر  تحت تاثیر جذب ازن قرار نگرفته است. این باند با پهنای 2 میکرومتر از توان تفکیک مکانی 60 متر برخوردار  بوده و میتواند به اندازه کافی میزان انرژی حرارتی منتشر شده از پدیده های مختلف سطح زمین را دریافت و ثبت نماید. همانگونه که در جدول زیر نشان داده شده است باند 5 (مادون قرمز میانی) به دلیل طول موج کوتاهتر قابلیت ثبت انرژی های بیشتر را داشته  و میتواند برای شناسایی پدیده هایی با درجه حرارت های بالاتر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. بر همین اساس با کاهش میزان طول موج میزان حرارت بالاتری قابل شناسایی است و دلیل این امر در ظرفیت اشباع هریک از پیکسل های باندهای مختلف است. باند حرارتی مورد استفاده در ماهواره لندست 8 در مقایسه با سایر داده های حرارتی بدست آمده از ماهواره های سری لندست از  دقت و کارایی بیشتری نیز برخوردار است. مطالعات و تحقیقات محققین نشان داده است که باند های حرارتی معرفی شده ادر درجه حرارت 50 در جه سلسیوس به اشباع میرسد اما باند مادون قرمز میانی میتواند تا درجه حرارت 70 درجه سلسیوس را نیز ثبت کند. با این حال توان تفکیک رادیومتریکی نیز در این رابطه اثر گذار است. داده های ماهواره لندست 7 با توان تفکیک رادیومتریکی 8 بیتی دقت برآورد انرژی کمتری در مقایسه با داده های ماهواره لندست 8 با توان تفکیک رادیومتریکی 16 بیت دارا است.

نوشته های مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up