242 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

تمامی پدیده هایی که از درجه حرارت بیشتر از 0 کلوین درخوردار هستند (صفر مطلق) امواج الکترومغناطیسی از خود منتشر میکنند: صفر کلوین برابر با  273.15- درجه سلسیوس است. زمین از میانگین درجه حرارت 300 درجه کلوین برخوردار بوده و پیک تابش طول موج آن در محدوده 9.66 میکرومتر قرار گرفته است.  زمین بخش زیادی از انرژی خورشیدی رسیده را…

تمامی پدیده هایی که از درجه حرارت بیشتر از 0 کلوین درخوردار هستند (صفر مطلق) امواج الکترومغناطیسی از خود منتشر میکنند: صفر کلوین برابر با  273.15- درجه سلسیوس است. زمین از میانگین درجه حرارت 300 درجه کلوین برخوردار بوده و پیک تابش طول موج آن در محدوده 9.66 میکرومتر قرار گرفته است.  زمین بخش زیادی از انرژی خورشیدی رسیده را دریافت کرده و در نتیجه انرژی جذب شده را با طول موج بلند تر به فضا باز میگرداند.

سنجنده های مادون قرمز حرارتی در سنجش از دور این قابلیت را دارند که امواج حرارتی منتشر شده از پدیده های مختلف را ثبت نمایند. در سنجش از دور اساس انتقال انرژی بر اساس تابش استوار است و سایر روش های انتقال انرژی در آن مورد توجه قرار نمیگیرد. سنجنده های حرارتی مورد استفاده در سنجش از دور  میتوانند انرژی های حرارتی منتشر شده در فضا (رادیانس) را در قالب یک تصویر  ثبت و دریافت نمایند.  از سوی دیگر برخی از سنجنده ها امکان تشخیص و شناسایی حرارت جنبشی پدیده ها را فراهم می­آورند. البته برای بدست آوردن اطلاعات حرارتی لازم است تا حتما تصحیحات هندسی و اتسمفری بر روی تصاویر حرارتی صورت بگیرد. در ارتباط با  تصحیحات مذکور در باند های حرارتی در پست های آینده نکاتی ارائه خواهد شد.

یکی از معروفترین مولفه ها و محصولاتی که از تصاویر حرارتی استخراج حرارت سطح زمین LST و حرارت سطح دریا SST است. قابلیت ها و توانایی داده های حرارتی بسیار بیشتر از چنین محصولاتی است و کارهای بسیار گسترده تری را میتوان با استفاده از آنها به اجرا رساند. با استفاده از داده های حرارتی میتوان آنومالی ها و تغییرات حرارتی ناشی از آتش سوزی جنگل ها، معادت، آلودگی ها، مصرف انرژی خانه ها و غیره را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد. از دیگر کاربردهای استفاده از داده های حرارتی میتوان به پایش رطویت خاک و ارزیابی عملکرد ماشین های صنعتی  (با توجه به توان تفکیک مکانی سنجنده)در مقیاس های مختلف اشاره نمود(شکل زیر).

 

تعریف فیزیکی مشخصی در ارتباط با بازه امواج حرارتی بصورت قطعی وجود ندارد. عموما در متون علمی بازه طیفی بین 3 تا 14 میکرومتر را به عنوان بخش موثر برای استفاده از باندهای حرارتی در مطالعات علوم زمین معرفی نموده اند. با استفاده از این محدوده طیفی امکان تهیه نقشه های حرارتی از وضعیت های مختلف پدیده ها در سیاره زمین مهیا میشود. در این میان محدوده 3 تا 5 و 8 تا 14 میکرومتر از بیشترین استفاده در سنجش از دور حرارتی سیاره زمین برخوردار هستند. چرا که در این محدوده ها انتقال امواج حرارتی از اتمسفر ماکسیموم است. بخش  کمی از امواج الکترومغناطیسی در محدوده 8 تا 14 میکرومتر توسط اوزون جذب شده  و عموما چنین محدوده های طیفی در عملکرد سنسور و تعریف باندها اثر قابل توجهی ندارد. در بازه 3 تا 5 میکرومتر نیز بازتاب امواج حرارتی ناشی از تابش خورشیدی و اتمسفری میتواند محدودیت ها و خطاهایی را در انرژی ثبت شده توسط سنجنده ایجاد کند.

در بسیاری از متون دیگر محدوده طیفی برای باند های حرارتی را کمی متفاوت تر تعریف کردند که البته چنین موضوعی برای تمامی محدوده های طیفی صادق است. اما تمامی تعاریف در نکات خاصی در ارتباط با باندهای حرارتی با یکدیگر اشتراک دارند که عبارت اند از:

سنجش از دور حرارتی شامل ثبت امواجی است که حاصل گسیل امواج الکترومغناطیسی هستند اما این در حالی است که در محدوده بازتابی اپتیک تنها امواجی مورد استفاده قرار میگرد که حاصل بازتاب امواج الکترومغناطیسی باشند. اما امواج حرارتی تنها در طول موج های کوتاه (3 تا 5 میکرومتر) قابلیت بازتاب دارند.

نوشته های مرتبط :

آموزش های رایگان پیشنهادی :

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • Gholamzadeh
    1400-02-10 4:06 ق.ظ

    با سلام و احترام،
    و تشکر از سایت خوب و مفیدتان،

    سوالی در مورد باند حرارتی داده استر و نرم افزار GIS دارم.
    داده نقطه ای مربوط به حرارت دارم که از باندهای حرارتی استر بدست امده؛ تعداد این نقاط بسیار زیاد است که با استفاده از کریجینگ برای بدست آوردن نقشه هم دما، زمان زیادی لازم است که عملا من نتوانستم این کار را انجام دهم. راهی هست که سریعتر این کار انجام شود؟

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      ممنون از شما. راستش بنده در این رابطه اطلاعات زیادی ندارم. تکنیک های GIS رو بهتر داخل صفحه محصولات ArcGIS مطرح کنید. چون بنده بیشتر سنجش از دور کار کردم.

      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up