عمق سنجی نسبی پهنه های آبی با استفاده از تصاویر ماهواره ای لندست – در نرم افزار ENVI

529 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

محصول آموزشی عمق سنجی نسبی با استفاده از تصاویر ماهواره ای لندست در نرم افزار ENVI منتشر شد! در این بسته آموزش شما با روش عمق سنجی نسبی پهنه های آبی با استفاده از نرم افزار ENVI و تصاویر ماهواره ای لندست ۸ آشنا می شوید. البته این آموزش صرفا برای لندست ۸ طراحی نشده بلکه برای تمامی تصاویر ماهواره…

محصول آموزشی عمق سنجی نسبی با استفاده از تصاویر ماهواره ای لندست در نرم افزار ENVI منتشر شد! در این بسته آموزش شما با روش عمق سنجی نسبی پهنه های آبی با استفاده از نرم افزار ENVI و تصاویر ماهواره ای لندست ۸ آشنا می شوید.

البته این آموزش صرفا برای لندست ۸ طراحی نشده بلکه برای تمامی تصاویر ماهواره ای که باندهایی مشابه با لندست ۸ داشته باشند قابل استفاده و کاربردی است.


مشخصات محصول

  • مدرس: امیرحسین احراری
  • تخصص: کارشناس سنجش از دور و پردازش تصاویر ماهواره ای
  • موضوع: کاربرد سنجش از دور در منابع آب
  • ماهواره: لندست ۸
  • پیش نیاز: ندارد
  • نرم افزار: ENVI

توضیحات محصول

در این محصول آموزشی شما با ماژول تخصصی عمق سنجی نسبی تصاویر ماهواره ای اپتیکال در نرم افزار ENVI آشنا می شوید. با استفاده از ماژول عمق سنجی تصاویر ماهواره ای در نرم افزار ENVI شما قادر هستید تا به راحتی نسبت به شناسایی پوشش های آبی با عمق های متفاوت اقدام نمایید.

با استفاده از این محصول شما نمیتوانید مقدار کمی عمق پوشش های آبی را مشخص کنید و فقط امکان تعیین عمق نسبی وجود دارد. مثلا بخشی از پوشش آبی نسبتا عمق بیشتر یا کمتری نسبت به سایر قسمت ها دارد.


عناوین آموزشی

عناوین آموزش داده شده در این محصول بر اساس نرم افزار ENVI عبارت اند از:‌

  • آموزش عمق سنجی نسبی تصاویر لندست ۸
  • معرفی ماژول تخصصی عمق سنجی نسبی
  • برآورد عمق نسبی آب با الگوریتم Log Ratio
  • برآورد عمق نسبی آب با الگوریتم PCA
  • برآورد عمق نسبی آب با الگوریتم ICA
  • شناسایی آنومالی های عمقی پوشش آبی

عمق سنجی تصاویر ماهواره ای

در این محصول آموزشی برآورد عمق نسبی پوشش های آبی آموزش داده شده است. با استفاده از این محصول، شما قادر به شناسایی مناطقی در پوشش آبی هستید که نسبتا عمیق تر هستند یا نسبتا عمق کمتری دارند.

لازم بذکر است که تکنیک آموزش داده شده صرفا دارای نتایج کیفی است و بصورت کمی مقدار عددی تغییرات عمق آب را نمایش نمی دهد. تکنیک ارائه شده در این محصول، ساده ترین روشی است که برای عمق سنجی می توانید استفاده نمایید. برای شروع کار در زمینه عمق سنجی این محصول بسیار کمک کننده است.


خرید محصول

به منظور خرید این محصول آموزشی بر روی گزینه زیر کلیک کنید و بلافاصله آن را دانلود نمایید.


لینک های مفید

نوشته های مرتبط :

آموزش های رایگان پیشنهادی :

36 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام
    ببخشید چه جوری می توان با استفاده از IDL عمق آبها را استخراج کرده و بصورت نقشه نمایش داد؟
    ممنون از پاسخ تون

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      بله این کار امکان پذیر هست. به شرط اینکه فرمول استخراج عمق را بصورت کامل در اختیار داشته باشید. در این آموزش از دستور خاص این کار برای عمق نسبی در نرم افزار انوی استفاده شده است.

      موفق باشید

      پاسخ
  • با سلام ببخشید در مورد این محصول عمق سنجی میشه توضیح بدین مثلا عمق چ هدف هایی رو میشه باهاش براکرد کرد؟بطور مثال برای تخمین عمق های توده های معدنی کاربرد داره؟با تشکر

    پاسخ
  • سلام و ادب
    لطفا در ارتباط با اینکه یک پهنه آبی مانند دریاچه ارومیه که در سه شیت قرار می گیرد توضیح بفرمایید چگونه می توان عمق پهنه را به صورت یک جا محاسبه نمود؟؟ و اینکه چگونه می توان این عمق نسبی را با عدد به صورت کمی نشان داد؟

    پاسخ
    • با سلام و احترام
      بایستی ابتدا نسبت به موزاییک کردن تصاویر اقدام نموده و سپس فرمول های عمق سنجی را روی آن اجرا کنید. بنده فعلا با روش های نسبی اون آشنایی دارم.

      موفق باشید

      پاسخ
      • همین روشی که در فیلم بالا آموزش دادین را وقتی میخواهم انجام بدهم نرم افزار خطا میده و خطا هم مربوط به این میشه که ظاهرا باید یک سطح بسیار کوچک در نظر بگیریم تا اوکی باشه، آیا تنظیمات یا راهی برای انتخاب مکان بزرگتر وجود داره؟؟؟
        WIDGET _CONTROL:USE_TABLE_SELECT value out of range

        پاسخ
        • با سلام و احترام

          یک برش کلی از تصویر بزنید که فقط حاشیه سیاه تصویر داخل محاسبه نیفتد. آدرس فایل ورودی و خروجی را هم تغییر دهید. تصویر ورودی را هم حتما از لحاظ رادیومتریکی و اتمسفری تصحیح نمایید.

          موفق باشید

          پاسخ
  • سلام ببخشید من فیلم رو دیدم توش نمیگه متوسط عمق عددش چنده حدودا هم باشه خوبه چه طوری میتونیم عددی برای عمق آب در بیاریم برای عمق تالاب میخوام چه روشی وجود داره. ممنون می شم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      بله این روش تنها تغییرات عمق را بصورت نسبی نمایش میدهد. برای اینکه بر حسب متر بتوانید برآورد کنید باید به روش های موجود در مقالات مراجعه بفرمایید. نرم افزار انوی در این رابطه دستور مناسبی ندارد.

      موفق باشید

      پاسخ
  • ممنون شما نمیشه محصولی تواین رابطه برامون تهیه کنید ببخشید چون قبلا گفته بودید آموزش هایی که میخواید رو بگید ممنون

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      محصولات بسیار زیادی در حال آماده سازی هستند. این موضوع هم در لیست تولیدات قرار دارد اما به زودی تولید نخواهد شد. چون هنوز امکانات مناسب برای تولید چنین آموزشی را در اختیار نداریم.

      موفق باشید

      پاسخ
  • الهام یوسفی
    1397-12-13 9:52 ق.ظ

    سلام ببخشید درمرحله ای که سه روش تخمین عمق را انتخاب می کنیم
    Log Ratio-PCA-ICA
    بعد از next پیغام خطا می ده
    Exp:1.(0>nn*(b1-(nan)))<۰٫۱
    an error occured in the execution of the given expression. the result is invalid
    ممنون میشم راهنمایی کنید هم تصحیح را دیومتریک کردم و هم اتمسفری و یک بار هم band math هم رو تصویر انجام دادم
    محلم یک تالاب کوچیک کم عمقه

    پاسخ
  • با سلاام. ببخشید آیا روشی وجود دارد تا بتوان داده های بدست آمده از این روش را با داده های واقعی که با برداشت میدانی انجام شده مقایسه کرد؟

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      روش ارائه شده در این محصول عمق را بصورت نسبی برآورد میکند نه بصورت مطلق. بدلیل تاخیر در پاسخ گویی ار شما عذرخواهی میکنم. طی یک هفته اخیر دسترسی به اینترنت نداشتم.

      موفق باشید

      پاسخ
  • سلام ببخشید چه جوری خروجی رو به برم توی جی ای اس که ژئورفرنس باشه می خوام نقشه عمق نسبی ام را با نقشه مرز تالابم رو توی جی ای اس خروجی بگیرم ممنون

    پاسخ
    • با سلام و احترام خدمت شما.

      بایستی تصویر مورد نظرتون رو که خروحی هست در قالب فایل tif ذخیره سازی کنید. فایل tif بصورت زمین مرجع شده و با حفظ ویژگی های تصویر قابلیت فراخوانی در نرم افزارهای مختلف را دارد.

      موفق باشید

      پاسخ
  • علی معین خواه
    1398-06-03 3:05 ب.ظ

    سلام آقای مهندس احراری شرمنده مزاحمتون میشم ازتون راهنمایی میخواستم
    میخواستم من یک منطقه رو عمق یابی کنم
    میخواستم ببینم با تصا,یر آلتیمتری راداری میشه انجام داد؟ و چجوری به نظرتون دانلود کنم؟ این تصاویر رو چون سازمان esa ماهوارهers 1و ۲ که این کاررو هم میکنه داره اما نمیدونم چجوری میشه دسترسی داشت به این تصاویر و اینکه فایلهای متفاوت داره
    ممنون میشم اگه بتونید منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      تا جایی که بنده اطلاع دارم داده های آلتیمتری برای اندازه گیری تراز آب ها استفاده می شوند. داده های آلتیمتری پهنه های آبی مهم جهان در لینک زیر هست. از تصاویر ماهواره ای سنتینل ۳ هم می توانید استفاده کنید. فکر میکنم اسم سنجنده ارتفاع سنجی آن SLSR باشد اما مطمئن نیستم.
      https://ipad.fas.usda.gov/cropexplorer/global_reservoir/

      موفق باشید

      پاسخ
  • برای دانلود تصاویر ماهواری ای لندست ۸ جهت فراخوانی در نرم افزار ENVI باید کدام محصول این سایت رو خریداری کنم؟
    ممنون

    پاسخ
  • سلام مهندس
    شرمنده عکس لندست ۸ چطوری در انوی باز میکنید؟
    وقتی من با متادیتا باز میکنم با مشکل روبرو میشم و باز نمیشود ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  • با سلام
    بنده این فیا رو تهیه کردم. تمامی مراحل رو انجام میدم از تصحیحات تا مراحل عمق سنجی با لندس و TM از سال ۲۰۰ و فرضا برای ماه ۸٫ محدوده یک تالاب ۲ کیلومتر مربع هست. ولی نقشه نهایی فقط چند پیکسل رو نشون میده نه کل تالاب رو. ممکنه این روس برای مناطق کوچک جوابگو نباشد؟ آیا روش بهتری برای اینکه عمق سنجی نسبی برای تالاب کوچک که در نهایت کل تالاب رو محاسبه کنه وجود داره؟ ممنون میشم جواب بدید. در ضمن با توجه به جوابهای بالا مسیر فایل ورودی و خروجی رو هم عوض کردم. نیاز بود نقشه نهایی رو براتون ایمیل میکنم

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      البته برای تالاب های بسیار کوچک بنده تست نکردم. بیشتر استفاده ما در مناطق ساحلی بوده. اگر محدوده تالاب با پوشش گیاهی پوشانده شده باشد باعث ایجاد خطا می گردد. دقیقا روی کدام تالاب دارید کار می کنید؟
      شاید بدلیل کوچک بودن تالاب و شاید بدلیل وجود پوشش گیاهی در آن محاسبه نمی شود. من منطقه شما رو ندیدم فقط این احتمالات رو میتونم بدم.

      موفق باشید

      پاسخ
      • ممنون از پاسخ شما. منطقه تالاب قوری گل بین بستان آباد و تبریز هست.

        پاسخ
        • راستش در ارتباط با این منطقه کار نکردم. پیشنهاد میکنم روی یکی دوتا دریاچه کم عمق هم تست کرده و سپس با منطقه مورد مطالعه خودتون مقایسه کنید.

          موفق باشید

          پاسخ
  • باسلام، خسته نباشید خدمت تیم خوبتون، بنده از کلاس خوبتون برای عمق سنجی تالاب هامون استفاده کردم، فقط یک سوال داشتم ، چطور میشه داده های عددی مربوط به هر نقطه رو بدست بیاریم ؟؟؟ منظور این هست که هر پیکسل دقیقا چه عددی را نشان میدهد و عمق اون منطقه چند هست ؟؟؟ من برای کار پایان نامه کارشناسی ارشد خودم نیازمند دسترسی به داده های عددی هستم و صرف داشتن نقشه پهنه ی آبی برام کافی نیست. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    متشکر

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      این روشی که ما آموزش دادیم نسبی است و در آن نسبت عمق نشان داده شده. برای بدست آوردن مقادیر مطلق عمق باید از روش های دقیق تری استفاده کنید.
      در نرم افزار SNAP روش عمق سنجی با ترکیب تصاویر سنتینل 2 و داده های زمینی موجود است و آموزش آن در سایت قرار داده شده. می توانید از آن استفاده کنید.

      موفق باشید

      پاسخ
  • shirgirali76@yahoo.com
    1402-04-21 3:50 ب.ظ

    سلام آقای احراری وقت بخیر، من پله به پله با آموزش جلو رفتم ولی تصویری که در پایان نشان داده میشه بصورت یک تصویر کاملا سیاه و چند نقطه ی آبی و سبز و قرمز (در حد خیلی ریز) نشون میده
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      تصویر ورودی باید تصحیح رادیومتریکی و اتمسفری شده باشد. از ابزار enhancement نیز برای افزایش کانتراست ننایج استفاده کنید.

      موفق باشید

      پاسخ
      • shirgirali76@yahoo.com
        1402-04-24 6:28 ب.ظ

        ممنون از پاسختون ولی تصاویر استفاده شده از GEE گرفته شدند و تا جایی که میدونم این تصاویر نیازی به تصحیح ندارن
        اگه فرض من اشتباه باشه لطف کنین بفرمایین با کدوم نرم افزار تصاویر رو تصحیح کنیم بهتره؟
        و اینکه ابزاری که گفتین رو ماژول خاصی داخل برنامه داره؟

        پاسخ
        • آیا ضرایب گفته شده در ارث انجین را بر روی تصویر اعمال کردید؟ تصاویر کالکشن 2 لول 2 حتما باید عدد scale بر روی آن اعمال شود.
          داخل انوی در منوی بالا یک ابزار enhancement هست که برای افزایش کانتراست نتایج معمولا ازش استفاده میشه.

          موفق باشید

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up