تهیه نقشه بافت خاک با استفاده از زمین آمار و سنجش از دور

1,386 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

220,000 تومان – سفارش داده و بلافاصله با دریافت فایل های آموزشی، یادگیری را شروع کنید نهایی کردن خرید مورد به سبد خرید اضافه شد بافت خاک نسبت ذرات شن، سیلت و رس در نمونه ­های خاک است. بافت خاک عاملی اثرگذار بر رفتار فیزیکوشیمیایی خاک­ها از قبیل توان نگه‌داری آب، ظرفیت تبادل کاتیونی، حاصلخیزی و باروری خاک، زهکشی و ویژگی­ های…


بافت خاک نسبت ذرات شن، سیلت و رس در نمونه ­های خاک است. بافت خاک عاملی اثرگذار بر رفتار فیزیکوشیمیایی خاک­ها از قبیل توان نگه‌داری آب، ظرفیت تبادل کاتیونی، حاصلخیزی و باروری خاک، زهکشی و ویژگی­ های جذبی خاک می‌باشد؛ همچنین عاملی مؤثر در فرسایش­ پذیری و به طبع آن کاهش حاصلخیزی خاک می‌باشد.

بافت خاک در همه سطوح در سیستم جامع رده ­بندی خاک، برای شناسایی رده ­ها و همچنین برای طبقه­ بندی خاک ­ها در سطح فامیل و برای شناسایی افق ­های آرجلیک کندیک و ناتریک استفاده می­شود.

داده­ های مربوط به توزیع اندازه ذرات نهایی سازنده خاک، جزء اطلاعات ورودی به اغلب مدل­ های هیدرولوژیکی، اکولوژیکی، اقلیمی و زیست محیطی هستند. افزون بر این، برای تخمین خواصی از خاک مانند قابلیت هدایت آبی و نگهداری آب خاک، از بافت خاک و مقدار برخی از ذرات نهایی سازنده خاک نظیر سیلت و شن استفاده می­ شود.

بنابراین تهیه نقشه بافت خاک با قدرت تفکیک مکانی بالا برای مدل­ سازی هیدرولوژیکی و زیست ‌محیطی و همچنین سایر فعالیت­ های مدیریتی کشاورزی و حفاظت محیطی ضروری است.

در این آموزش قصد داریم نقشه جامعی برای تهیه بافت خاک به شما آموزش داده شود که در آن کلاس ­های بافتی خاک برای منطقه مورد مطالعه با استفاده از روش USDA طبقه بندی شود.


بخشی از آموزش:


در این آموزش چه چیزهایی یاد می گیرید؟

  1. بررسی آزمایشگاهی بافت خاک و به دست آوری ذرات معدنی خاک با استفاده از داده های روش هیدرومتری و انجام محاسبات مربوطه
  2. دانلود و استخراج مقادیر داده­ های سنجش از دور در نقاط نمونه برداری خاک
  3. بررسی­ های آماری داده­ ها و به دست آوردن روابط رگرسیونی بین اجزای معدنی خاک و داده­ های SWIR سنجنده مادیس
  4. پهنه بندی ذرات معدنی خاک با استفاده از ابزار Geostatistical Analysis در نرم افزارArc GIS
  5. ارائه روشی برای پهنه بندی بافت خاک با استفاده از ذرات معدنی خاک


مشخصات آموزش:

مدرس : کمال خسروی اقدم (دانشجوی دکترای خاکشناسی)

مدت آموزش: ۱ ساعت و نیم (۹۰ دقیقه)

فرمت: ویدئوهای آموزشی MP4

نرم افزارهای مورد نیاز: Excel, ENVI, ArcGIS, SPSS, QGIS

تصاویر ماهواره ای مورد استفاده: مادیس

داده های تمرینی: ندارد



نوشته های مرتبط :

آموزش های رایگان پیشنهادی :

59 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    من رشته جغرافیایی هستم یه سوال از اساتید محترم داشتم لطفا جواب بدید
    استخدامی شرکت کردم ولی سر از سوالات سنجش هز دور در نیاوردم
    گزینه سوالاتش اینا بود
    پوشش متراکم، مادون قرمز حرارتی، خطی برداری با اتصال گره ویال، utm, ups, لامبرتی،مخروطی، مفهوم نسخه گزاریversioning, عملیاتtransaction, رفتار جزایر حرارتی، تصویر مرکب رنگی، (افزونگی داده، ردشدگی، وجود نود اضافی، نرسیدگی)۱-کدام تصحیح اتمسفری از اهمیت برخوردار است؟
    میخواستم بدونم اینا از کدوم منابع هستش
    ممنون

    پاسخ
    • با سلام و احترام خدمت شما متخصص محترم

      در سنجش از دور منابع بسیاری وجود دارند و در هرکدام بصورت کم و زیاد از این مطالب صحبت شده است. واقعا بنده نمیتونم بگم که دقیقا کدوم کتاب در ارتباط با این موضوع خاص صحبت کرده چون مراجع دیگری هم هستند.

      موفق باشید

      پاسخ
  • با سلام و خسته نباشید.
    ببخشید برای برآورد بافت خاک، در مزارعی که دارای پوشش گیاهی هست، می شود بافت خاک را بدست آورد؟ یا می بایست مزرعه برداشت شود یا در مزارع آیشی می توان این عملیات را انجام داد؟ و این بافت خاک در چه عمقی از سطح زمین را بدست می آورد؟ با تشکر

    پاسخ
  • کمال خسروی
    1397-11-02 4:10 ب.ظ

    با سلام خدمت شما
    بافت خاک خصوصیتی تقریبا ثابت خاک است و با پوشش گیاهی تداخل دارد و اگر شما بخواهید با استفاده از سنجش از دور آن را به دست آورید باعث برآورد نادرست بافت خاک در زمانی که تراکم پوشش در تصویر زیاد است می شود به همین دلیل یا باید در هنگام نمونه برداری دقت کنید در مناطقی نمونه برداری انجام دهید که سطح خاک تقریبا پوشش گیاهی کم دارد یا ندارد تا برآوردی که شما از بافت خاک به دست می آورید به واقعیت زمینی نزدیک باشد و عدم قطعیت در آن تا حد امکان به کمترین مقدار برسد و یا اگر با استفاده از شاخص های موجود مثل شاخص رس و … می خواهید برآورد کنید سعی کنید تصاویری را انتخاب کیند که در فصل پاییز بدون ابر و پوشش باشند تا کارتان دقیقتر باشد ولی اگر از نمونه برداری صحرایی استفاده می کنید و تعداد نمونه ها با استفاده از روش های موجود مثل روش کوکرال یا دستورالعمل موسسه تخقیقات آب و خاک (نشریه مربوطه را می توانید دانلود کنید) قابل قبول باشد و از تخمینگرهای زمین آماری استفاده می کنید و از دادهای ماهواره ای استفاده نمی کنید می تواند تا حد قابل قبولی درست باشد و تخمین قابل قبولی از این پارامتر به دست آورید در خصوص عمق نمونه برداری چه با استفاده از روش های سنجشی و چه با استفاده از روش های زمین آماری معمولا عمق نمونه برداری ۳۰ سانتی متر سطح خاک است و نقشه های سطحی ارائه دهید ولی اگر بخواهید نقشه های سه بعدی به دست آورید یا باید پروفیل حفر کنید و خاک را رده بندی کنید و سپس از افق های خاک نمونه برداری کنید یا پروفیل خاک را به عمق های مشخص تقسیم کنید و نقشه بافت هر عمق را به دست آورید ولی ترجیحا رده بندی خاک درستر است که آن تجربه نیاز دارد ولی در اکثر گزارشات بافت خاک سطحی گزارش می شود.
    موفق باشید.

    پاسخ
  • احمد مومن پور
    1398-01-16 2:06 ب.ظ

    سلام خدمت استادان گرامی سایت girs
    در این آموزش بافت خاک رو با چه روشی به دست میارید؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر

    پاسخ
  • کمال خسروی
    1398-01-17 12:45 ق.ظ

    با سلام خدمت شما
    متدهای مختلفی برای مطالعه و به دست آوردن بافت خاک وجود دارد که برای استفاده از این متدها شما باید ابتدا در آزمایشگاه سه جزء معدنی خاک را به وسیله قرائت های هیدرومتر یا متد زمان بر دیگر موسوم به روش پیپت اندازه گیری کرده و بعد از محاسبه درصد اجزای معدنی خاک، کلاس بافت خاک مفروض که نقطه تلاقی سه خط موازی اضلاع مثلث بافت خاک با در نظر گرفتن درصد مقادیر شن، سیلت و رس می باشد به دست آورید. دقت داشته باشید که روش های مختلفی برای به دست آوری بافت خاک وجود دارد. متداول ترین و قابل قبول ترین روش، روش موسوم به روش USDA می باشد در این آموزش روش پهنه بندی بافت خاک با استفاده از روش های مطرح شامل FAO، ISSS و در نهایت بهترین حالت روش USDA برای پنهه بندی بافت در مناطق مورد مطالعه ارائه شده است. برای به دست آوری اطلاعات بیشتر شما می توانید مقاله مربوطه رو به آدرس زیر دانلود بفرمائید.
    https://jsw.um.ac.ir/index.php/jsw/article/view/74046
    موفق باشید

    پاسخ
  • احمد مومن پور
    1398-01-17 8:32 ب.ظ

    سلام خدمت استاد خسروی
    ممنون از جوابتون خیلی لطف کردید.

    پاسخ
  • فرزانه زارعی
    1398-01-18 12:36 ق.ظ

    سلام
    بافت خاک اصلا قابل محاسبه نبود که چطور پهنه بندی شده؟ فقط درصد اجزای معدنی قابل محاسبه بود؟

    پاسخ
  • کمال خسروی
    1398-01-18 4:49 ب.ظ

    با سلام خدمت شما خانم دکتر زارعی
    در مورد سوال که شما که پرسیده اید ((بافت خاک اصلاً قابل محاسبه نبود)) در طرح این سوال ایهامی وجود دارد که بنده متوجه این دوگانگی نشدم اول اینکه آیا سوال شما در مورد محاسبه بافت خاک است یا در مورد نقشه بافت خاک، اگر در مورد بافت خاک است باید بیان شود که بافت خاک با استفاده از مثلث بافت خاک که نرم افزار مشهور آن TAL for excel به راحتی بافت خاک مفروض با استفاده از درصد اجزای معدنی قابل محاسبه است ولی در مورد نقشه بافت خاک باید گفت که تهیه نقشه بافت خاک با استفاده از روش های مبتنی بر روش های جبری و زمین آماری در داخل نرم افزار ARC GIS قابل محاسبه و به دست آوری نیست و در نهایت این که کاربرانی که با این نرم افزار اجزای معدنی را پهنه بندی می کند نمی تواند نقشه بافت خاک را به دست آورند ولی روش های مثل Soil digital mapping و اکتنشن هایی که برای نرم افزارهای QGIS و حتی دستوراتی و queryهای داخل محیط نرم افزاری R این قابلیت را فراهم کرده که با استفاده از اجزای معدنی خاک بتوان تخمین درستی از این پارامتر به دست آورد و در مقالات اگر شما مطالعه بفرمایید ((Spatial estimation of surface soil texture using remote sensing data)) تا حد ۸۵ درصد همخوانی به دست آمده است در اینجا هم راحترین روش برای محاسبه بافت خاک با استفاده از این روش ها ارائه شده که مشکل محاسبه بافت خاک تا حدی حل شود و امید است که در آینده روش های دقیق تر توسط محققین ارئه شود.
    http://www.tandfonline.com/loi/tssp20

    پاسخ
  • رحمانیان
    1398-01-22 12:23 ق.ظ

    سلام آقای نجفی
    من اموزش بافت خاک و شوری خاک را چند ماه قبل تهیه کردم آموزش دیگه ای که ویژگیهای دیگه خاکو با استفاده از سنجش از دور و جی ای اس تهیه کنه در حال ساخت ندارید؟ خیلی آموزشا مربوط به خاک برای مطالعات ضرورین حتی اگر آقای احراری، خسروی و آقای نصیری که خیلی خوبه بتونن آموزش مربوط به خاکو در زبان R پیاده کنن خیلی خوبه، حتی در ارک جی ای اس و…
    خیلی از آموزشا و سایت خوبتن ممنون و امیدوارم که همیشه موفق باشید.

    پاسخ
    • سلام خدمت شما و تشکر
      آموزش ها را از طریق ایمیل پیگیر باشید. اگر آموزش جدیدی منتشر شود به صورت ارسال ایمیل اطلاع رسانی می شود.
      موفق باشید

      پاسخ
  • احمد مومن پور
    1398-05-29 12:38 ق.ظ

    سلام
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    آیا این اموزش در زبان R قابل اجرا نیست و نفشه حاصله دقیقتر نیست؟ آیا این اموزشو نمی تونید درست کنید؟

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1398-05-29 10:00 ب.ظ

    با سلام و عرض ادب خدمت شما آقای احمد مومن پور
    واقعیت اینکه من در زبان R تا الان اجرای کد بافت خاک را ندیدم ولی در زبان R به موارد Digital Soil Mapping زیاد برخورد کردم و این بخش به یکی از مطالعات شاخه پدومتری یا خاک آمار تبدیل شده است و از روش های مثل انواع روش های ماشین بردار، جنگل تصادفی، روش های رگرسیونی خطی و … به وفور استفاده می شود
    . دلیل اینکه ما در این آموزش از Arc GIS، ENVI و QGIS استفاده کردیم این بوده که هم بتوانیم از داده های آزمایشگاهی و هم از دیتاهای سنجش از دوری استفاده کنیم و روشی به جز این روش تا الان برای به دست آوری بافت خاک پیشنهاد نشده که درصد تطابق آن با دیتاهای ازمایشگاهی تا این حد درست و دقیق باشد.
    موفق باشید.

    پاسخ
  • سلام
    جسارتا آیا با خرید این محصول امکان تهیه نقشه بافت خاک بصورت کاملا علمی وجود داره؟ منظورم اینه میشه ی کار کاملا علمی برا ی منطقه انجام داد/ ایا مقاله ای هست که دقیقا مشابه همین آموزش رو انجام داده باشه؟
    ای کاش کنار آموزش یی مقاله چاپ شده ام برا هر محصول میذاشتین
    سپاس

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1398-07-12 11:43 ب.ظ

    با سلام و عرض ادب خدمت شما آقای حسین.
    واقعیت اینکه به دست آوردن نقشه بافت خاک با استفاده از آنالیزهای آزمایشگاهی ذرات معدنی خاک همیشه دردسری برای خاکشناسان بوده و در این آموزش با استفاده از روش های معروف، نقشه بافت خاک به دست می آید. جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.
    موفق باشید.
    https://jsw.um.ac.ir/index.php/jsw/article/view/74046

    پاسخ
  • سلام جناب اقای دکتر خسروی
    من یه پایان نامه پهنه بندی تناسب اراضی منابع طبیعی برای کشت گیاهان مرتعی دارم که متاسفانه هیچ لایه بافت خاکی وجود نداشت برای استان کهگیلویه وبویراحمد تمام موسسات خاک واب حفاظت خاک جنگل ها ومراتع شرکت های مشاوره و….رفتم ولی هیچی ندارن برا اساس ایسپتی سول و…دارن ولی بافت خاک برای رشد نبات مهمه که ندارن من اوندم حدود ۴۵۰تا پروفیل آنالیز خاک از پایان نامه ها و اساتید ومحققین بدست آوردم البته بیشتر آتالیز ها در اراضی کشاورزی هست ویه مقدار کمی از اونها درعرصه های طبیعی هست از اونجایی که استان دارای پهنه وسیعی هست وپایان نامه من هم با رویکرد اقلیمی هست واز طرفی بافت خاک هم خیلی مهمه به نظر حضرتعالی بهترین روش وسریع ترین روش برای تهیه نقشه خاک با روش درونیابی چی هست متشکرم

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1398-07-25 1:41 ب.ظ

    سلام خدمت شما جناب دکتر عبدل پور عزیز
    نقشه رده های خاک که موسسات تهیه می کنند و الان موجوده فکر می کنم جدیدترینش تا جایی که من اطلاع داشته باشم مربوط به مطالعات شناسایی خاک سال ۷۶ می باشد، ولی نقشه بافت خاک متاسفانه موجود نیست. برای تهیه نقشه بافت خاک شما از سه روش می تونید استفاده بکنید شامل روش اول با توجه به اجزای معدنی که سخته، دوم روش کامل سنجش از دوری و سوم ترکیب دو روش قبلی. در این آموزش روش اول تدریس شده و می تونید استفاده بکنید در اینده سعی می کنیم با همکاری دوست عزیزمون آقای نجفی دو روش دیگه رو هم تهیه بکنیم ولی با توجه به اینکه شما نقاط تقریبا خوبی پیدا کردید می تونید پهنه بندی را با این روش انجام بدید.
    موفق باشید.

    پاسخ
    • عبدل پور
      1398-07-25 9:27 ب.ظ

      از راهنمایی بسیار مفیدتون سپاسگزارم جناب آقای دکتر خسروی عزیز

      پاسخ
  • ابوالفضل
    1398-08-03 12:46 ق.ظ

    سلام آقای دکتر من ۱۰۰ تا نقطه دارم تو یه منطقه چهار هکتاری نفشه اجزای بافت خاک را به صورت مجزا نقشه رس. سیلت و شن بدست اوردم اما نمی تونم نقشه بافت خاک رو بدست بیاورم. یعنی چه محدوده ای دارای بافت رسی هست. چه محدوده ای دارای بافت رسی سیلتی یا لوم یا شنی یا شنی رسی و غیره باشه. آیا این آموزش میتونه منو کمک کنه که صرفا با این نقاط نمونه برداری نقشه بافت خاک تهیه کنم. سپاس از لطفتون

    پاسخ
    • کمال خسروی اقدم
      1398-08-06 1:24 ق.ظ

      سلام آقای ابوالفضل عزیز
      بله این اموزش تهیه شده که نقشه بافت خاک رو بتونید ترسیم کنید و تنها روش تهیه بافت خاک که من برخورد کردم اینه، کما اینکه در محدوده ۴ هکتاری فکر نمی کنم تغییرات زیادی رو مشاهده بکنید؟؟؟!!! و ۱۰۰ نقطه برداشت خاک در چهار هکتار خیلی زیاده؟ در ضمن اگر دشت باشه و شما مقالاتو مشاهده بفرمایید می بینید که تخمین رو برای این روش خیلی درست فرض نمی کنند ولی اگر نتونستید نقشه بکشید من توصیه می کنم از نرم افزار TAL for excel استفاده و مثلث بافت خاک را ارائه بدهید.
      موفق باشید.

      پاسخ
  • سلام وعرض ادب خدمت بزرگواران
    آیا با تصاویر لندست و سنتینل نیز می‌شود نقشه بافت خاک و بدست آورد؟

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1398-08-23 5:37 ب.ظ

    با سلام خدمت شما آقای محسن عزیز
    این آموزش، ترکیب سنجش از دور و دادهای آزمایشگاهی است ولی اگر شما بخواهید صرفا با سنجش از دور بافت خاک رو به دست بیارید باید شاخص های درصد اجزای معدنی رو از مقالات پیدا بکنید و بعد از به دست آوری این شاخص ها در صورت صلاح دید می توانید استفاده کنید ولی تا الان من به شاخصی برای جز معدنی شن خاک برخورد نکردم ولی این شاخص برای جز معدنی رس موجود است اما اگر بخواهید ترکیب این دادها را به همراه دیتاهای آزمایشگاهی استفاده کنید و همبستگی برقرار کنید به نظر ایرادی ندارد.
    موفق باشید.

    پاسخ
  • با سلام خدمت شما
    با سپاس فراوان از آموزش خوبتان
    فقط مشکلی که برام من پیش آمده این هست که در مرحله extract multivalue to point اعداد مربوط به باندها یا -۹۹۹۹ هستند یا اعداد منفی
    لطفا راهنمایی بفرمایید که چه کاری باید انجام بدهم
    ممنون

    پاسخ
  • با سلام
    آیا این روش را می توان را تصاویر لندست هم انجام داد اگر می شود به چه تصویری مثلا با تصویر تحصیح اتمسفری شده یا تصویر پوشش گیاهی (ndvi) l( ممنون می شم اگر جواب بدهید چون من با مدیس انجام دادم همبستگی بسیار کمی با داده هایم داشت

    پاسخ
    • کمال خسروی اقدم
      1398-10-15 12:12 ق.ظ

      سلام خدمت شما
      حتما دقت کنید تصویری رو انتخاب بکنید که نزدیک ترین زمان به نمونه برداری از خاک و سطح خاک باید پوشش گیاهی کمی داشته باشه که این مرحله رو باید هنگام نمونه برداری رعایت می کردید ولی بعضا این اتفاق می افته که این مورد در نظر گرفته نمیشه پس باید تا حد ممکن با استفاده از شاخص های گیاهی نزدیکترین تصویر را انتخاب کرد به شرطی که در نقاط نمونه برداری کمترین پوشش گیاهی وجود داشته باشد.
      موفق باشید.

      پاسخ
  • سلام
    ببخشید از این روش میشه برای یه محدوده ۲۰۰ هکتاری استفاده کرد؟

    پاسخ
  • با سلام
    یک سوال داشتم من میخوام با استفاده از روشهای زمین آماری و سنجش از دور با استفاده از تصاویر سنتینل نقشه بافت خاک را تهیه کنم، میشه بفرمایید از شاخص هایی باید استفاده کنم؟ و چطور میتونم نقشه شاخص سنجش از دور را با اندازه گیریهای آزمایشگاهی در آرک جی ای اس را ترکیب کنم؟

    پاسخ
    • کمال خسروی اقدم
      1399-07-04 6:35 ب.ظ

      سلام خدمت شما
      در خصوص اینکه چطور میشه اندازه گیری ازمایشگاهی را با شاخص ها ترکیب کنید روش های متفاوتی هستند مثل روشهای زمین آماری در ارک جی ای اس و روش های دیجیتال مپینگ در زبان R، که ترجیحا روشهای دیجیتال مپینگ واقعا خوبن و جوابی که می گیرید خیلی بهترن. در خصوص شاخص ها شاخص های زیادی هستند که تو مقالات سرچ کنید روش های زیادی هستند تو ژورنال های ژیودرما و کاتنا بگردید نتیجه های خوبی پیدا می کنید.
      موفق باشید.

      پاسخ
      • با سلام
        تو مقالات شاخص های پوشش گیاهی مثل ndvi و savi بکار میبرند. اما نمیدونم چطوری این شاخصها را با روشهای زمین آمار ترکیب کنم و کجا اینکارو انجام بدم؟ با روشهای زمین آمار انجام میدم نتایجش درست در نمیاد مثلا در انتهای حوزه به جای اینکه رس زیاد باشه رس کم میشه
        در مورد روش دیجیتال مپینگ میشه مراحلشو بفرمایید چون کار نکردم

        پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-07-04 6:30 ب.ظ

    سلام خدمت شما
    برای محدوده ۲۰۰ هکتاری میشه وی اگر کاربری هاتون فرق داشته باشه شاید به جواب برسید ولی اگر کاربری هاتون متفاوت نباشه تفاوت بین کلاس هاتون احتمالا با این روش خوب نشون نده. حالا امتحان کنید شاید جواب داد. ولی اگر که عجله ندارید ما یه مثاله جدید در حال چاپ داریم که یه روش جدیده که کسی استفاده نکرده. چاپ بشه براتون ارسال می کنم.

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-07-10 1:40 ب.ظ

    سلام خدمت شما
    من واقعیت جایی ندیدم از شاخص های گیاهی برای تخمین بافت خاک استفاده بکنند. شاید استفاده از شاخص های گیاهی برای ماسک کردن مناطق با پوشش گیاهی زیاد است تا مناطقی که پوشش گیاهی زیادی دارند را حذف کنند. روش های دیجیتال مپینگ از شاخص های سرزمین و …. برای تخمین مقادیر خاکی مثل بافت خاک استفاده می کنند که در R و بعضا در SAGA انجام می شوند. روش های زیر شاخه یادگیری ماشین مثل یادگیری عمیق، جنگل تصادفی و … هستند که جناب اقای بامری اموزشش رو تهیه کردند (اگر رشته شما خاکشناسی است می توانید به مدل SCORPAN در مباحث پدمتری مراجعه کنید. کتابی که به شما برای این روش پیشنهاد میشه کتاب زیر است)
    Using R for digital soil mapping

    پاسخ
    • نه رشته من خاکشناسی نیست فقط میخوام یک مقاله در زمینه بافت خاک بنویسیم. اینکه میفرمایید از شاخص های گیاهی استفاده نمیشه پس منظورتون از روشهای سنجش از دور و زمین آمار برای تهیه نقشه بافت خاک چیه که عنوانش در بالای همین صفحه هست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که مراحلش به چه صورته؟

      پاسخ
      • کمال خسروی اقدم
        1399-07-11 11:56 ب.ظ

        سلام خدمت شما
        اگر بخواید از روش های سنجش از دوری استفاده کنید، مقالات رو مطالعه کنید شاخص های خاصی برای بافت خاک و روش محاسبه اونا هستد مثل شاخص رس، ولی هر جا شما از شاخص گیاهی برای محاسبه بافت خاک استفاده بشه به طور قطع به یقین قابل استناد نیست (البته صرفا برای محاسبه). روش های زمین اماری از تصاویر ماهواره ای به عنوان متغیر کمکی جهت استفاده می کنه و در این حالت از دادهای ازمایشگاهی شما باید کمک بگیرید. بافت و رطوبت خاک از سخترین مطالعات در حوضه سنجش از دور خاک هستند و من توصیه می کنم با دقت جلو برید که صحت کارتون زیر سوال نرود.
        موفق باشید.

        پاسخ
        • شاید من درست نتونستن منظورم را منتقل کنم: منظورم اینه من داده های ازمایگاهی بافت خاک دارم، اما اگه بخوام از تصاویر ماهواره ای مثل سنتینل استفاده کنم چطوریه؟ باید شاخص به دست بیارم؟

          پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-07-12 7:10 ب.ظ

    در این اموزش روش تلفیق دادهای ازمایشگاهی با دادهای ماهواره ای شرح داده شده است. طبق این روش جلو برید اگر دیتاهای ازمایشگاهیتون با دقت خوبی اندازه گیری شده باشند حتما به نتیجه می رسید.
    موفق باشید.

    پاسخ
    • سلام، دو تا سوال دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید:
      ۱- من شاخص رس و شاخص grain size index را با استفاده از تصاویر ماهواره ای به دست آوردم این دو تا شاخص برای برآورد بافت خاک خوبن؟
      ۲- اگه در ارک جی ای اس و با استفاده از روشهای زمین آمار، بخوام از داده های ماهواره ای مثل این دوتا شاخص استفاده کنم فقط با روش کوکریجینگ میتونم شاخص ها را با داده های ازمایشگاهی ترکیب کنم؟

      پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-07-14 11:07 ب.ظ

    سلام
    در مورد سوال اول: شاخص رس می تونه مفید باشه ولی grian size index در مورد ذرات هم سایز شن واقعیت باید مقالاتو نگاه کنید تا ببینید چقدر درسته!
    در مورد سوال دوم: شما در صورتی می تونید از کوکریجینگ استفاده کنید که مثلا شاخص رس با اندازه گیری های رس شما همبسته باشند مشکلی نداره و می تونید استفاده کنید ((یعنی در نقاط نمونه برداری شاخص رس رو استخراج بکنید و با اندازه گیری ازمایشگاهی همبستگی بگیرید اگر رابطه معنا داری داشتند می تونید از روش زمین آماری کوکریجینگ استفاده بکنید))
    ولی مشکلی که هست اینا شاخصن هستند و دوار می تونه بپرسه تخمین تو تخمین چطوریه؟ ولی می تونید جواب بدید که از کوکریجینگ استفاده شده و فقط جهت بالا بردن دقت تخمین استفاده شده است. البته ناگفته نمونه کم می پرسند اینا رو.
    موفق باشید.

    پاسخ
    • با سلام
      چطوری باید بین داده های میدانی(کمی) و شاخص هایی که از تصاویر ماهواره بدست میاوریم، آزمون همبستگی انجام بدیم؟منظورم بین داده میدانی و تصویر ماهواره

      پاسخ
  • متوجه نشدم.یعنی شاخص رس فقط بری تخمین رس هست و grain size index برای تخمین شن؟

    یعنی اگه از شاخص رس استفاده کردم دیگه لازم نیس با روشهای زمین آماری ترکیب کنم؟ و فقط باید بین DN شاخص و اندازه گیری ازمایشگاهی ارتباط رگرسیونی بگیرم؟

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-07-17 12:14 ق.ظ

    سلام
    شاخص رس فقط برای تخمین رس کاربرد دارد.
    شاخص grian size index اگر در جایی رفرنسی مشاهده کردید که برای تخمین ذره شن استفاده شده شما هم می توانید استفاده بکنید.
    وقتی DN value را از استخراج می کنید شما هم می توانید از روش های رگرسیونی استفاده کنید و هم روش های زمین آماری مثل کوکریجینگ. شما خودتان می گویید ارتباط رگرسیونی- ارتباط- ولی روش های زمین اماری برای مشاهده توزیع مکانی می باشد از هر دو روش همزمان می توانید استفاده کنید؛ ولی جهت و انسجام کارتان را باید حفظ کنید.

    پاسخ
  • با سلام
    دوتا سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید: ۱- من میخوام نقشه رطوبت خاک ایجاد کنیم با استفاده از داده های سنتینل ۲ یا لندست(نمیدونم کدوم بهتره) ممنون میشم مراحل کار را بفرمایید؟(داده زمینی هم داخل پلات نمونه برداری دارم اما پراکنش زیادی ندارند و نزدیک به هم هستند).
    ۲- نقشه تبخیر و تعرق را چطوری با تصاویر و نرم افزار ایدریسی ایجاد کنم؟دیگه نیازی به معادله پنمن مانتیث یا هارگریوز هست؟ و معادله ها را باید با نرم افزار خاصی محاسبه کرد؟

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-08-13 8:58 ب.ظ

    سلام خدمت شما
    در مورد رطوبت اگر دیتای خاکی دارید در صورتی که کاربری های متفاوت دارید باید قبل از هر چیزی کاربری اراضی مد نظر قرار گیرد غیر این باشد شک نکنید اشتباهه چون براورد رطوبت در کاربری های مختلف، متفاوت است و اینکه دیتاهای شما همزمان برداشت شدند یا نه. این ها سوالاتی هستند که واقعا حلش سخته. معمولا اگر شما مقالات جدید رو نگاه بکنید رطوبت را همزمان با استفاده از سنسور اندازه گیری می کنند و بازه زمانی متفاوت اغلب سوال برانگیزه. البته چاره ای به غیر این کار وجود ندارد. و این ها برای ما شاید عملی نباشد. اما در مورد سوالتون، اگر بتوانید سنتینل و لندست رو برای براورد ترکیب کنید خیلی عالی میشه. البته در این سایت هم فکر کنم آقای دکتر کاکوئی با گوگل ارث انجین هم اموزشش رو تهیه کردند می توانید استفاده کنید، دکتر کاکوئی استاد خیلی خوبی هستند. در مورد تبخیر و تعرق سعی کنید از پروداکت های سایت Giovnni استفاده کنید به نظرم بهتره. اگرم خودتان تهیه کردید از دستورات band math استفاده کنید.
    موفق باشید.

    پاسخ
  • من داخل مرتع برداشت خاک داشتم که مرتع هم گونه های متفاوتی اعم از بوته ای مثل گون، علفی یکساله و چندساله هست من هر جا نمونه برداری پوشش گیاهی داشتم خاک هم برداشت کردم و در مورد سوال دومتون من در زمانهای متفاوتی از اواسط خرداد تا اوایل تیر داده برداری کردم. الان شما میفرمایید این داده ها خوب نیستن و استفاده نکنم؟ اگه بخوام از تکنیک سنجش از دور استفاده کنم چه شاخص هایی مختص رطوبت خاک هستند؟ و چون منطقه پوشش متراکم داره مشکلی ایجاد نمیشه؟ در مورد اموزش آقای کاکوئی لینکشو میشه بدین
    تبخیر و تعرق: منظور از سایت giovnni یعنی تبخیر و تعرق به صورت آماده در دسترس هست؟ از چه تصاویری ؟

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-08-15 10:21 ب.ظ

    سلام.
    لینک اموزش را داخل سایت بگردید پیدا می کنید.
    اما در فاصله خرداد تا تیر اگر کاربری اراضی فقط مرتع باشد که مقدار رطوبت در این وقت سال را طبق منحنی امبروترمیک برای منطقه مورد مطالعه به دست بیاورید. طبق این منحنی دوره خشک و مرطوب سال را می توانید مشخص کنید و طبق آن استدلال کنید. به طور مشخص احتمالا این دوره در دوره خشک سال باشد پس می توانید بگوید که چون دوره خشک بود و خاک مراتع دست نخورده است پس تغییرات رطوبت زیادی نخواهد بود؛ بنابراین براورد رطوبت چه به روش اندازه گیری شده وچه روش سنجش از دوری تفاوت انچنانی ندارند پس کارتان را ادامه دهید زیرا صحت قابل قبولی خواهد داشت. در سایت givanni پروداکت های تبخیر و تعرق اگر باشد می توانید استفاده کنید ولی در انتخاب آنها دقت کنید.
    موفق باشید.

    پاسخ
  • عذر میخوام چون کارم مدلسازی هست باید نقشه رطوبت خاک را تهیه کنم و وارد مدل کنم.از سنجش از دور چه شاخص هایی میتونم استفاده کنم؟

    و در مورد تبخیر و تعرق این سایتی که نوشتید درسته؟ چه سایتی هست؟ و از چه تصاویری تبخیر و تعرق را بدست آورده؟ مودیس یا ….

    پاسخ
  • سلام
    ببخشید بین داده های میدانی( که کمی هستند) و شاخص هایی که از تصاویر ماهواره بدست میاوریم (تصویر) چطوری باید آزمون همبستگی انجام بدیم؟
    ممنونم

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-08-16 12:27 ق.ظ

    سلام
    شاخص های زیادی هستند که شما می توانید استخراج کنید. هر شاخصی رو خواستید می تونید گوگل بکنید و طرز راهنمای کاربر رو دانلود بکنید و استخراج بکنید.
    سایت givanni پروداکت های اماده زیادی داره نگاه کنید می فهمید.
    موفق باشید.

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-08-16 12:33 ق.ظ

    سلام خدمت شما
    در مورد ایجادی همبستگی شاخص یا تصاویر ماهواره ای شما بعد از این شاخص هاتون رو در انوی، گوگل ارث انجنین یا هر نرم افزارای درست کردید می توانید شاخص ها رو با پسوند .dat ذخیره کنید و نقاط نمونه برداری رو با پسوند shp بعد این هار رو واردجی ای اس بکنید و با استفاده دستور extract multi value by points مقادیر این شاخص ها را در نقاط نمونه برادی استخراج کنید و بعد با استفاده از دستور table to excel و با هر روشی که بخواهید این بین مقادیر استخراج شده و مقادیر آزمایشگاهی همبستگی بگیرید. این روش برای دادهای است که استخراج کردید و وارد اکسل کردید. منتها یه روش دیگه هست که بین تصاویر همبستگی و حتی رابطه رگرسیدنی به شما میده اون روش در داخل نرم ادریسی هست و روش خیلی جالب است که نمودار پراکنش و رابطه رگرسیونی و مقدار دقت هم به شما میده.
    موفق باشید.

    پاسخ
  • ممنونم، برای اندازه گیری دمای سطح زمین(lst) در ایدریسی ترست، اگه در قسمت سرچthermal را بزنیم یک پنجره باز میشه. این پنجره همون lst حساب میکنه یا نه؟

    پاسخ
  • کمال خسروی اقدم
    1399-08-16 9:49 ب.ظ

    سلام.
    شما اگر راهنمای ادریسی ترست را مطالعه بکنید دقیقا نوشته که این فاکتور درجه حرارت سطح زمین است. در این ماژول شما می توانید درجه حرارت سطح زمین را با استفاده از تصاویر لندست با تعریف ثابت های واسنجی که در متادیتای تصاویر لندست برای باندهای حرارتی موجود است بر حسب درجه سلیسیوس، درجه کلوین و درجه فارنهایت به دست بیاورید.
    موفق باشید.

    پاسخ
  • سلام،
    سپاسگزارم. من وقتی باند حرارتی را در قسمت باند ورودی وارد میکنم. خود نرم افزار یک سری عدد برای k1, k2, offset و gain وارد میکنه، این اعداد را دیگه تغییر ندم؟ چون فایل تکست که همراه نصاویر لندست دانلود شده را باز میکنم فقط عدد k1,k2 وجود داره. من نمیدونم این اعداد را تغییر بدم یانه؟
    سوال دوم: در قسمت correct emisivity لازم هست تیکش را بزنم؟ چه باندی باید وارد کنم؟

    پاسخ
  • سلام و وقت بخیر
    برای تهیه نقشه عامل فرسایش پذیری خاک در مدل جهانی فرسایش () از این آکوزش میتوان استفاده کرد؟ فاکتور میزان ماده آلی را چطور میتوان محاسبه کرد؟ بدون برداشت زمینی

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    میخواستم بافت خاک رو با سنجش از دور در سطح مزرعه بدست بیارم
    صحت و دقت بالای خروجی خیلی برام مهمه
    ایا با تهیه این فیلم آموزشی میتونم بافت خاک رو با صحت بالا بدست بیارم؟
    از چه ماهواره ای استفاده میشه؟

    پاسخ
    • کمال خسروی اقدم
      1402-07-14 11:05 ب.ظ

      سلام و احترام
      اگر برای سطح مزرعه میخواین واقعیت این اموزش مناسب سطح مزرعه نیست.این اموزش برای سطح وسیع کاربردی است و جواب خوبی به دست میاره. چون در این اموزش از داده های مادیس استفاده شده من توصیه میکنم از ماهواره ای با قدرت تفکیک مکانی بهتر استفاده کنید. بنابراین، تا حد ممکن سعی کنید از داده و روش هایی استفاده کنید که قدرت تفکیک مکانی بالایی داشته باشند چون میدونید تفاوت در بافت خاک در سطح مزرعه نیازمند دقت تفکیک مکانی بالایی و نمونه برداری بهتری هست.
      موفق باشید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up