کتابچه آشنایی با سنجش از دور حرارتی

533 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

این کتابچه که توسط دکتر زین العابدین حسینی تهیه شده است شما را با علم سنجش از دور حرارتی آشنا کرده و بر مفاهیم آن مسلط خواهید شد. همچنین کاربردهای آن در علوم مختلف را فرا می گیرید. همانگونه که می دانید انعکاس طیفی پدیده های مختلف در قسمت های مختلف طیف الکترومغناطیسی متفاوت است و به همین دلیل می…

این کتابچه که توسط دکتر زین العابدین حسینی تهیه شده است شما را با علم سنجش از دور حرارتی آشنا کرده و بر مفاهیم آن مسلط خواهید شد. همچنین کاربردهای آن در علوم مختلف را فرا می گیرید.

همانگونه که می دانید انعکاس طیفی پدیده های مختلف در قسمت های مختلف طیف الکترومغناطیسی متفاوت است و به همین دلیل می توانیم به کمک داده های ماهواره ای پدیده های مختلف روی زمین را از یکدیگر تفکیک کنیم. در برخی از موارد تفکیک پدیده ها به کمک تصاویر محدوده های مرئی و مادون قرمز آنگونه که باید امکان پذیر نیست.

ممکن است پدیده های مورد نظر در محدوده ی حرارتی رفتار متفاوتی از خود نشان دهند (طول موج طیف الکترومغناطیسی) که کمبود اطلاعات طیفی بخش های مرئی و مادون قرمز انعکاسی را جبران نموده و تفکیک آنها را از یکدیگر تسهیل نماید. اما علی رغم اهمیت باند حرارتی تاکنون تحقیقات و مطالعات سنجش از دوری عمدتا با استفاده از باندهای مرئی و مادون قرمز کوتاه انجام شده است که مهم ترین دلایل آن به شرح ذیل است:

۱- وجود پوشش کامل جهانی و تعدد بیشتر داده های مرئی و مادون قرمز کوتاه نسبت به داده های مادون قرمز حرارتی.

۲- پیچیدگی کمتر و درک راحت تر داده های انعکاسی نسبت به داده های حرارتی.

۳- وجود نرم افزارهای متعدد برای تجزیه و تحلیل داده های انعکاسی.

۴- محدودیت های سنجش از دور حرارتی مانند قدرت تفکیک مکانی پائین تر این داده ها نسبت به داده های انعکاسی مشکلاتی را ایجاد کرده و باعث استفاده کمتر از این داده ها شده است.

۵- تفسیر تصاویر حرارتی پیچیده تر از تصاویر انعکاسی است و نیاز به داشتن اطلاعاتی درباره شرایط فیزیکی یا دوره ای سطح زمین و یا جو می باشد.

در سنجش از دور انعکاسی نور منعکس شده از سطح فقط مربوط به بالاترین لایه سطحی است در حالی که در سنجش از دور حرارتی در رابطه به تغییرات انرژی اعماق کم نیز می باشد. بنابراین تغییرات انرژی نه فقط با مکان بلکه با زمان نیز تغییر می کند و در تصاویر سنجش از دور حرارتی باید از شرایط سطحی و عمقی زمین و نیز تغییرات زمانی دما آگاهی کامل داشته باشیم.

کتابچه آشنایی با سنجش از دور حرارتی

کتابچه زیر به معرفی این علم و کاربردهای آن می پردازد.

این کتابچه توسط دکتر سید زین العابدین حسینی (استاد دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی یزد) تهیه و تنظیم شده است.

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید.

"<yoastmark

دانلود – کلیک کنید 

نوشته های مرتبط :

آموزش های رایگان پیشنهادی :

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمد هادی فتوره چی
    1397-04-06 2:41 ب.ظ

    سلام وقت بخیر
    سوالی داشتم، من تو قسمت radiometric calibration برای باند حرارتی که در واقع ۲ باند رو شامل میشه، هر دو گزینه radiance و reflectance رو میبینم، در صورتی که باید Radiance و brightness temperature باشه، میتونید راهنمایی کنید که دلیلش چیه؟ نیاز به خروجی دمای کلوین سطح دارم.
    سپاس

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      احتمالا داده ورودی را اشتباه انتخاب میکنید. چون پارامترهای reflectance و radiance مربوط به داده های multispectral هستند.

      موفق باشید

      پاسخ
  • با سلام
    ببخشید من هیچ اطلاعاتی در مورد سنجش از دور ندارم.خواستم بپرسم مسیر خطوط لوله گاز که از زیر زمین گذشته را بوسیله سنجش از دور مشخص کنم. و حتی اینکه اگر محلی از خطوط لوله سوراخ شده باشه امکان پیدا کردن آن محل هست؟

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      تا جایی که بنده اطلاع دارم با استفاده از تصاویر ماهواره ای امکان پذیر نیست. در سنجش از دور و داده های ماهواره ای میتوان آلودگی های نفتی و لکه های نفتی حاصل از آن را در پهنه های وسیع آبی و خشکی شناسایی کرد.

      موفق باشید

      پاسخ
      • با سلام
        ببخشید با داده های رادار چطور؟ و اینکه ایا داده های رادار قابل دسترسی رایگان هست؟ آیا شما توی پکیج آموزشی خودتون کار با اینگونه داده ها را آموزش دادین؟

        پاسخ
        • با سلام و احترام خدمت شما.

          داده های راداری نفوذ پذیر نسبتا بیشتری دارند اما اینقدر نیست که بتوان از آن برای این کاربرد استفاده کرد. البته بنده در این رابطه تحقیق نکردم تا حالا اما بر اساس نکات کمی که در سنجش از دور تا حالا تجربه کردم این نکته رو عرض میکنم. حتما در مقالات در این زمینه جستجو کنید شاید کسی برای این موضوع راهکار مناسبی ارائه داده باشه. داده های راداری بصورت رایگان در دسترس هست. داده های راداری الوس ۱ و سنتینل ۱ مهم ترین داده های راداری هستند که در حال حاضر بصورت رایگان عرضه میشوند. شما میتوانید با استفاده از سایت ورتکس نسبت به دانلود داده های راداری رایگان اقدام کنید.

          https://vertex.daac.asf.alaska.edu/

          موفق باشید

          پاسخ
  • با سلام و عرض ادب من چگونه میتوانم تصاویر حرارتی مادون قرمز‌را از ماهواره تهیه کنم ؟ایا رایگان هستن یا خیر ؟با سپاس

    پاسخ
    • با سلام و احترام

      با دانلود تصاویر ماهواره ای لندست و استر می توانید به این باندها دسترسی داشته باشید. البته در داده های سنجنده مادیس هم باند حرارتی وجود دارد اما توان تفکیک مکانی آن نسبتا پایین تر است. بله بصورت رایگان هستند.

      پیشنهاد میکنم اگر در زمینه سنجش از دور اطلاعات کافی ندارید حتما دوره اصول سنجش از دور کانادا که بصورت رایگان هست را مطالعه کنید.
      https://girs.ir/fundamental-of-remote-sensing-ccrs-canada/

      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up