آموزش ژئومتریک نتورک – آموزش geometric network – آموزش شبکه در gis

735 بازدید

اخبار ، مقالات و تحقیقات گروهی را دنبال کنید.

آموزش رایگان نرم افزار ENVI

در ENVI حرفه ای شو 🦾

0 تا 100 مفاهیم سنجش از دور

کاملا رایگان شروع کن 🧩

آموزش رایگان ArcGIS pro

واقعاااااا رایگاااااانه 🤗

آموزش گوگل ارث انجین

شدیدا توصیه شده 🌏

دانلود لندیوز 10 متری ایران و …

به کمک گوگل ارث انجین 🚀

کتاب موتور پردازش مجازی

اولین کتاب آموزش گوگل ارث انجین 📗

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

آشنایی با انواع روش ها 😲

پیش پردازش تصاویر ماهواره ای

هندسی – رادیومتریکی – اتمسفری 🀄

دانلود داده های آلتیمتری

ترازسنجی برای دریاچه ها 🧿

پوشش اراضی 10 متری

تولید شده توسط ESRI 🧐

نمایش سه بعدی در ArcGIS

مدل رقومی ارتفاع 🗻

مطالب پربازدید

آموزش ژئومتریک نتورک نخستین آموزشی است که شما را از پایه و مقدماتی تا ساخت انواع شبکه های پیشرفته راهنمایی می کند. آموزش شبکه در gis یا آموزش geometric network شامل آموزش قدم به قدم ساخت انواع شبکه های گاز، آب و فاضلاب، برق، آبیاری و زهکشی و …. است. این بسته شامل ۱۴ ساعت آموزش کاربردی و عملی در…

آموزش ژئومتریک نتورک نخستین آموزشی است که شما را از پایه و مقدماتی تا ساخت انواع شبکه های پیشرفته راهنمایی می کند. آموزش شبکه در gis یا آموزش geometric network شامل آموزش قدم به قدم ساخت انواع شبکه های گاز، آب و فاضلاب، برق، آبیاری و زهکشی و …. است.

این بسته شامل ۱۴ ساعت آموزش کاربردی و عملی در زمینه های مختلف می باشد.

در این پکیج آموزشی به چه مواردی پرداخته شده است؟

۱- شبکه گاز

بطور معمول یک شبکه توزیع گاز شامل ایستگاه های تقلیل فشار (CGS,TBS,DRS) به عنوان منابع اصلی تغذیه کننده شبکه، خطوط اصلی و فرعی، خطوط شاحه ای ، خطوط تغذیه، اتصالات، شیرها، لایه های تاسیسات و حفاطت کاتدی و … و نهایتا مشترکین، بعنوان المانهای بین منبع و مشترک، می باشد. واحد های کنترل شبکه، تعمیر و نکهداری، امور مشترکین، امداد، هیدرولیک شبکه  و … در یک سیستم گازرسانی شهری فعال هستند.

محاسبات بالانس شبکه، طراحی خطوط و لوله ها، برآورد بار وارده بر هر لوله، برآورد مصرف هر مشترک ، محاسبه مشترکین منشعب از هر لوله و یا گره فرعی، تعیین مشترکین دچار قطع جریان و …. به عنوان چند نمونه از آنالیزهایی محسوب می شوند که یک شبکه ژئومتریک گاز به راحتی قادر به پاسخ گویی به آنها خواهیم بود.

آموزش شبکه در gis شما را با ساخت یک شبکه گاز آشنا خواهد کرد.

۲- شبکه آب

یک شبکه آب شهری شامل لایه های: ایستگاه پمپاژ یا تلمبه خانه ، لترال ها یا لوله های اصلی و فرعی شبکه (مثل لوله های آزبست با قطر ۱۵۰ میلیمتر)، مخازن زمینی و هوایی، ایستگاه کلر زنی، شیر آلات (valve) برای قطع و وصل مشترک یا شبکه، شیر کنترل هوا، شیرهای آتش نشانی، چاه ها، فشارسنج ها، جریان سنج ها، حوضچه شیر آلات (منهول) و نهایتا کنتور مشترکین

عوارضی مثل پارسلها، بلوک ها و معابر از عناصر شبکه آب محسوب نمی شوند حتی اگر لازم باشد معابر ویرایش و اصلاح شوند جون تاثیری در تحلیل جریان آب شبکه ندارند.

انواع شبکه توزیع آب از نظر آرایش خطوط لوله و هیدرولیک

شبکه شاخه ای: این نوع شبکه از یک یا چند خط اصلی تشکیل شده است که خطوط فرعی مانند شاخه های درخت از آن منشعب می شوند تا سرانجام به دست مصرف کننده برسد. جهت جریان درتمام ساعات درکلیه لوله ها ثابت و از مخزن به سمت مصرف کننده می باشد

شبکه حلقوی: این نوع شبکه از حداقل دو لوله که به صورت یک حلقه به هم ارتباط داشته باشند تشکیل شده است

شبکه درهم: دراین نوع شبکه آرایش لوله ها به صورت ترکیبی از شبک ههای شاخه ای و حلقوی می باشد

آموزش ژئومتریک نتورک شما را با ساخت شبکه آب شهری آشنا می کند

۳- شبکه جمع آوری فاضلاب

این شبکه شامل انشعابات منازل، لوله های فرعی، لوله های نیمه اصلی، لوله های اصلی و خطوط انتقال فاضلاب است.

انواع شبکه های جمع آوری فاضلاب

شبکه های مجزا: در این شبکه ها فاضلاب و رواناب های سطحی بطور جداگانه جمع آوری می گردد

شبکه های مرکب: در این شبکه ها آب باران و فاضلاب باهم جمع آوری می شوند

شبکه های نیمه مرکب : در برخی شهرها که به دلیل وجود دو بخش قدیمی با کوچه های باریک و بخش جدید با کوچه های پهن امکان اجرای شبکه مجزا در همه جا وجود ندارد از ترکیبی از دو شبکه استفاده می گردد.

ژئومتریک نتورک در شبکه فاضلاب
ژئومتریک نتورک در شبکه فاضلاب

۴– شبکه آبیاری و زهکشی

یک شبکه آبیاری و زهکشی از دو بخش تشکیل می شود:

  • شبکه ابیاری
  • شبکه زهکشی

شبکه آبیاری وطیفه آبرسانی به واحدهای زراعی (به عنوان مشترکین شبکه)، را از ایستگاه پمپاژ و از طریق لوله های اصلی و فرعی و شیرهایی که به آنها متصلند و یا از طریق کانال اتنقال، به عهده دارد. شبکه زهکشی آب مازاد و زه آب را از طریق لترال ها و کالکتورها و کانال روباز زه کش اصلی به سمت پمپ های زهکشی هدایت می کند.

واحدهای زراعی و جاده های دسترسی و چاه های مشاهده ای دراین سیستم از اجزای شبکه ژئومتریک نتورک در نظر گرفته نمی شوند.

آموزش ژئومتریک نتورک به شما طراحی یک شبکه آبیاری و زهکشی را آموزش می دهد.

ژئومتریک نتورک در شبکه آبیاری و زهکشی
ژئومتریک نتورک در شبکه آبیاری و زهکشی

 

۵- شبکه آبراهه در حوزه های آبریز

مدیریت مناسب منابع آب بدون داشتن شناخت و درک صحیح از خصوصیات هندسی و هیدرولوژیکی یک حوضه آبخیز امری ناممکن است. برای دستیابی به اطلاعات هیدرولوژیکی هر محدوده جغرافیایی، به ناچار باید به مطالعه و بررسی حوضه های آبریز آن محدوده پرداخت.

امروزه با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی می توان محاسبات لازم را با سرعت و دقت بسیار بالایی انجام داد. شبکه هندسی ابراهه  توسط نرم افزار قدرتمند ArcHydro در محیط نرم افزاری ArcGIS نتایج متفاوتی از تولید آن بصورت عادی در محیط ArcGIS دارد.

۶- شبکه مخابرات

یک شبکه مخابرات تلفن ثابت معمولا از مراکز مخابراتی اغاز می شود که در زیر زمین آن مرکز یا محوطه آن مرکز ، حوضچه های مخابراتی قرار دارند (بلوکهای بتنی ۴ در ۶ وجهی برای قرار دادن داکتهای مخابراتی در آنها )، در طبقات بالای مرکز تلفن اطاقهای کابل (بوخت)، ام دی اف، سوئیچ و PCM قرار دارند که عملیات سوئیچینگ را نهایتا انجام میدهند، بعد از حوضچه در سطح شهر به کافو ها میرسیم و نهایتا به پستهای مخابراتی و بعد بصورت هوایی از پستها زوج سیمهای مخابراتی بصورت ۲۰ زوج ، ۵۰ زوج و … به مشترکین میرسند.

تا قبل از پست،  کانالها و در داخل کانالها لوله های پی وی سی قرار دارند که سیم ها در آنها دسته بندی شده اند. ترکیب پیچیده حوضچه های مخابراتی( حوضچه ها در کانالهای نزدیگ مرکز یا هم کف یا زیر زمین مرکز، قرار دارند) در هر طرف کانال یک حوضچه قرار دارد یعنی در دو طرف و در هر طرف ۴ تا ۶ وجه هست.

نهایتا حاصل ضرب آنها تعداد داکت های هر کانال را تعیین می کند و در هر مرکز مخابراتی تعدادی حوضچه وجود دارد و لذا هزاران زوج سیم در این داکتها و کانالها قرار می گیرند. به عنوان منبع اصلی توزیع خطوط شاید سخت ترین بحش مدیریت دیتابیس مکانی یک سیستم محابراتی حوضچه های مخابراتی باشند.

در یک شبکه مخابراتی ارتباط مراکز تلفن از طریق خطوط E1 یا Trunk انجام می شود. مشترکین فیبر نوری از کافو تغذیه نمی شوند. کابلهای فیبر نوری از حوضچه مستقیم به اونو (ONU) میروند که خودش سوئیج و ام دی اف دارد.

آموزش geometric network به شما طراحی یک شبکه مخابرات را آموزش می دهد.

ژئومتریک نتورک در شبکه مخابرات
ژئومتریک نتورک در شبکه مخابرات

 

۷- شبکه توزیع برق

شبکه توزیع برق هم مانند شبکه مخابرات نسبتا پیچیده و از تعداد زیادی المان تشکیل شده است. منبع توزیع انرژی در یک شبکه توزیع برق ایستگاه های فوق توزیعی هستند که معمولا در حواشی شهر قرار دارند.

این ایستگاه ها و یا پست های فوق توزیع با دریافت برق از شبکه انتقال (در سطح ولتاژهای ۴۰۰و ۱۳۲ و ۲۳۰ کیلوولت) با ترانسفورماتورهای فوق توزیع آنها را به جریانهای ۲۰ کیلوولت ( و در برخی استانهای کشور به جریان های ۳۳ و ۱۱ کیلوولت) تبدیل کرده و از پست خارج شده (خطوط خارج شده از پست فوق توزیع را فیدر میگویند) و وارد شهر می شوند.

با تهیه آموزش ژئومتریک نتورک شبکه توزیع برق را خودتان طراحی کنید.

ژئومتریک نتورک در شبکه توزیع برق
ژئومتریک نتورک در شبکه توزیع برق

نوشته های مرتبط :

آموزش های رایگان پیشنهادی :

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up